Hoe zorg je voor een betere weerstand?

by Redactie

We willen het allemaal: een goede weerstand! Merk je dat je snel last hebt van kwaaltjes of ziekteverschijnselen? Dan is het tijd om aan je afweersysteem te werken. Je hebt voor een groot deel zelf in de hand hoe goed je weerstand is. Verschillende factoren spelen een rol, die je op positieve wijze kunt beïnvloeden. In dit artikel lees je hoe dat zit.

Luister naar je lichaam

Het lichaam geeft grenzen aan, maar we zijn er steeds slechter in geworden om deze te signaleren. Door steeds maar door te gaan, ben je eigenlijk niet goed bezig. Leer (weer) te luisteren naar je lichaam. Zo kies je automatisch voor je gezondheid. Doe bijvoorbeeld een stapje terug als je stress ervaart. Bekende stresssignalen zijn onder andere (vaak) hoofdpijn, nekklachten, rugklachten en slapeloosheid. Reageer hier direct op en wacht niet tot de signalen verergeren: dan krijg je te maken met bijvoorbeeld een hoge bloeddruk en vergeetachtigheid. Een goede werk-privébalans hebben, is bevorderlijk voor de weerstand en gezondheid. Het zit ‘m ook in fysieke grenzen. Heb je je lichaam overbelast, tijdens het sporten of het werk bijvoorbeeld? Dan is het hoog tijd om rust te nemen. Of help je lichaam een handje bij genezing, met bijvoorbeeld fysiotherapie. Door de juiste aanvullende zorgverzekering aan te vragen, krijg je vergoeding bij de behandelingen. Het is in ieder geval niet verstandig om maar gewoon door te gaan zonder te luisteren naar je lichaam: dit kan klachten alleen maar verergeren – en uiteindelijk je gezondheid en weerstand verslechteren.

Lees ook:  Solliciteren in quarantaine? Zo doe je dat!

Gevarieerd eten

Wat je eet, heeft een sterke invloed op je weerstand. Je lichaam heeft baat bij goede voedingsstoffen! Denk aan vitamines, vezels, mineralen en eiwitten. Zorg dat je er genoeg van binnenkrijgt, door gezond en gevarieerd te eten. Eet niet elke dag (nagenoeg) hetzelfde, maar wissel liever af. Zo kan je lichaam de nuttige voedingsstoffen goed opnemen. Ook aanvullende supplementen zijn soms aan te raden, zoals mineralen en vitamine D in de winter. Eet het liefst zo min mogelijk bewerkt voedsel: het is beter om verse ingrediënten in te slaan en zelf je eten te bereiden. Vind je het moeilijk om gevarieerd te eten? Je kunt hier hulp bij vragen. Ga gewoon eens langs bij de huisarts, misschien geeft hij of zij al antwoord op je vragen over het aanpassen van je levensstijl. Een bezoek aan de huisarts is inbegrepen in de basisverzekering: maak daar vooral gebruik van. Voel je een verkoudheid of andere klachten opkomen? Let dan nog meer op je voeding: neem bijvoorbeeld extra fruit met vitamine C voor een positieve boost van je afweersysteem.

Meer bewegen, in de buitenlucht

Beweging doet je weerstand goed. Maak hier dan ook zeker genoeg tijd voor vrij, het liefst op dagelijkse basis. Al maak je gewoon even een wandeling! Dit doet al goed. Ook sporten is wenselijk, doe dit een paar keer per week. Iedere dag intensief bewegen mag, maar hoeft niet. Ook matig intensieve beweging is effectief. Je werkt aan je conditie en je lichaam kan afvalstoffen beter afbreken. Beweeg het liefst in de buitenlucht: dit is nog eens extra goed voor je, omdat het je gelukkiger maakt en je de vitamine D van de zon goed kunt gebruiken. Zet je brein aan het werk: je wordt creatiever als je buiten bent.

Lees ook:  Een borrelboot tocht door de Amsterdamse grachten

Slaap voldoende voor meer weerstand

We onderschatten vaak hoe belangrijk slaap is. Een keer een nachtje minder lang slapen is niet direct een probleem, al kun je dit de dag erna zeker merken. Vooral regelmatig of structureel kort of slecht slapen, zorgt voor schade. Tijdens je slaap herstelt je lichaam immers allerlei zaken, wat een belangrijk proces is en invloed uitoefent op het afweersysteem. Je lichaam is als het ware sterker als je lang genoeg en goed slaapt. Ga eerder naar bed of blijft ’s ochtends langer liggen, om aan voldoende slaap te komen. Heerlijk!

Het is mogelijk om voor een betere weerstand te zorgen. En het voelt ook hartstikke goed om gezond te leven en een beter afweersysteem op te bouwen! Met welke stappen ga jij aan de slag?

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy