5 x tips voor een goede nachtrust

by Imke

Om fris en fruitig aan de dag te beginnen, is een goede nachtrust belangrijk. Helaas zijn er genoeg mensen die met slaapproblemen kampen. Als dit ook voor jou geldt, ondervind je hier in het dagelijks leven ongetwijfeld de gevolgen van. Slaap je al langere tijd slecht en wil je hier graag verandering in brengen? Dan bieden de volgende 5 tips voor een goede nachtrust hopelijk uitkomst.

1) Achterhaal de oorzaak van je slechte nachtrust

Sommige mensen weten precies wat de reden is dat ze ’s nachts slecht slapen, terwijl het voor anderen gissen is. Om iets aan een slaapprobleem te kunnen doen, moet je eerst weten wat de precieze oorzaak hiervan is. Ervaar je veel stress of heb je een partner die snurkt? Dan kan dit de oorzaak van doorslaapproblemen zijn. In het geval van stress kun je eens met een psycholoog gaan praten, terwijl oordopjes helpen om snurkgeluiden te filteren.

2) Denk na over wat je binnenkrijgt

Helaas is het voor veel mensen niet precies duidelijk waarom ze slecht slapen. Ga in dat geval eens bij jezelf na wat je allemaal binnenkrijgt in de uren voordat je naar bed gaat. Drink je ’s avonds koffie of een wijntje? Laat dit dan eens een aantal avonden staan en kijk of dit een positief effect heeft op je nachtrust. Cafeïne en alcohol kunnen je slaappatroon namelijk negatief beïnvloeden. Dit geldt overigens ook voor nicotine, waardoor het niet verstandig is om ’s avonds nog te roken.

3) Beweeg voldoende

Ondanks dat iedereen weet dat voldoende bewegen belangrijk is, zijn er genoeg mensen die dit niet doen. Als dit ook voor jou geldt, kan dit de oorzaak zijn dat je slecht slaapt. Probeer daarom eens om de komende tijd wat meer te bewegen. Wandel in de pauzes bijvoorbeeld een rondje met collega’s of ga ’s avonds hardlopen of naar de sportschool. Beweging zorgt ervoor dat je minder spanning en stress ervaart en dat kan ervoor zorgen dat je beter slaapt.

Lees ook:  10 tips om Blue Monday te lijf te gaan

4) Beperk schermgebruik

Als je ’s avonds thuis bent, is de kans groot dat je televisie kijkt. Bovendien werp je tussendoor met enige regelmaat een blik op je smartphone. Wat veel mensen alleen niet weten, is dat dit voor een slechte nachtrust kan zorgen. Reden genoeg om de schermtijd in de avond te beperken. Lees liever een boek, want dat zorgt ervoor dat je moe wordt. De kans dat je snel in slaap valt als je in bed ligt en de hele nacht doorslaapt, is dan een stuk groter.

5) Gebruik natuurlijke middelen

Heb je al van alles geprobeerd voor een betere nachtrust, maar slaap je nog steeds slecht? Dan kun je natuurlijke middelen gebruiken. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die lavendelolie op hun kussen doen. De geur van lavendel zou de bloeddruk en hartslag verlagen en dat bevordert je nachtrust. In plaats hiervan kun je ook natuurlijke slaapmiddelen gebruiken. De ingrediënten van dit middeltje hebben een slaapopwekkend effect en dat komt je nachtrust vaak ten goede als je het vlak voor het slapengaan inneemt.

Foto header via iStock, credits:gorodenkoff

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy