Als je op het punt staat om te beginnen met een nieuw bouwproject, is het enorm belangrijk dat je een realistisch budget opstelt én blijft monitoren. De truc om dit in goede banen te leiden, is door gebruik te maken van bouwsoftware. Je kunt namelijk de meest complexe projecten in de hand houden dankzij deze software. Je vraagt je nu misschien af wat dit allemaal is, hieronder leggen we het allemaal uit.
Efficiënt werken met bouwsoftware
Bouwprojecten kunnen erg complex zijn. Dat komt omdat het grote projecten zijn waar heel veel verschillende disciplines aan werken. Er moet een planning gemaakt worden, een berekening worden gemaakt van alle kosten en het project moet beheert worden, waarbij elke stap gerapporteerd wordt. Al deze aspecten moeten op elkaar aansluiten, anders loop je de kans dat je je kostenberekening overschrijdt. Je kunt dit dus in goede banen leiden met behulp van bouwsoftware. Je kunt met dit soort software namelijk tijdrovende taken automatiseren, documenten bijhouden en spreadsheets maken. De kans op fouten wordt hierdoor flink verminderd en bovenal kan het team zich concentreren op belangrijke taken, zoals kwaliteitscontrole en projectplanning.
Met bouwsoftware houd je de kosten in de hand
Zoals hierboven benoemd kun je efficiënt werken én op schema blijven dankzij deze speciale bouwsoftware. Maar naast efficiënt werken, kun je dankzij deze bouwsoftware ook de kosten beheren. Bouwsoftware biedt namelijk een aantal tools waarmee je je budget onder controle kunt houden. Je kunt namelijk de kosten live bijhouden, waardoor je direct kunt ingrijpen als je je budget dreigt te overschrijden. Je kunt met deze software ook gegevens uit het verleden analyseren, zodat je een realistische kostenraming kunt maken voor nieuwe projecten. Dit zorgt voor meer voorspelbaarheid en kom je minder voor (financiële) verrassingen te staan.
Wat is een document management systeem?
Een voorbeeld van bouwsoftware is een document management systeem. Dat is een software waarmee je documenten efficiënt op kunt slaan, beheren en delen binnen het team. Dankzij deze software kun je alle documenten digitaal beheren. Het bevat vaak een zoekfunctie, waardoor je dus snel de juiste documenten kunt vinden. Je kunt je documenten ordenen en categoriseren per categorie én je kunt instellen wie wel en wie geen toegang heeft tot bepaalde documenten. Het is dus super veilig, omdat de informatie dus niet in verkeerde handen komt. Wat ook fijn is aan document management systemen, is dat alles actueel is. Als je nu een aanpassing invoert, zien de andere mensen met toegang dit ook. Je kunt elkaar dus live op de hoogte houden. Niemand werkt met verouderde informatie en dit scheelt je veel fouten in de uitvoering. Een ander voordeel aan deze geactualiseerde documenten, is dat je onderling niet meer hoeft te communiceren over van alles. Dat bespaart je dus ontzettend veel tijd. De tijd die je overhoudt, kun je in nieuwe projecten stoppen. En hiermee dus meer omzet draaien.
Foto header via iStock, credits: SARINYAPINNGAM