Mazda MX-5: sportief rijden verzekerd!

by Petrick de Koning

De MX-5 van Mazda kun je gerust een klassieker noemen. Deze roadster zag het licht eind jaren ’80 en is sindsdien een bekende verschijning op de Nederlandse wegen. Toen ik begin jaren ’90 mijn rijbewijs haalde, had een vriend er een. En ik mocht daar een rondje in rijden. Benieuwd of de huidige generatie MX-5 nog steeds dezelfde magie heeft.

Als je een cabrio rijdt, moet het dak er natuurlijk af. De zomer is het ideale seizoen om te genieten van de wind door je haren (figuurlijk dan in mijn geval). Maar voor het zo ver is, moet je natuurlijk eerst instappen. De auto is heel compact en ligt lekker laag. Instappen met 1.90 m gaat gelukkig prima en ook eenmaal binnen oogt de cabine niet eens heel krap. Met het dak erop heb je aan alle kanten genoeg zicht en er is zelfs nog wat ruimte tussen kruin en dak.

Mazda MX-5: sportief rijden verzekerd!

Een natte zomer betekent ook minder het dak eraf….

Gedistingeerd en sportief

Het is overduidelijk dat je wat lager zit dan in de gemiddelde auto. Zeker nu de gemiddelde auto een crossover of SUV is. Ik vond het heel grappig om medebestuurders eens van onder te bekijken. De chique deep crystal blauwe versie waarin ik op pad ging, heeft de Kizuna uitrusting. Dit is net niet de meest luxe uitrusting, maar zeker prima. Het interieur oogt gedistingeerd zonder dat het saai is. Dat past natuurlijk niet bij een roadster.

Alles onder oog- of handbereik

Hoewel je dus relatief laag zit, zijn de stoelen zeer comfortabel. Je kunt ze makkelijk in de ideale stand zetten, waardoor ook wat langere mensen lekker zitten. Verder het je alles wat je nodig hebt onder oog- of handbereik. Fijn dat er naast het scherm in het middenconsole ook fysieke knoppen zijn. Op je dashboard zie je alles wat je wilt, en de cruise control, dodehoekmelding en lane assist zorgen dat je veilig van A naar B komt.

Lees ook:  Adidas en Daily Paper brengen de nieuwe Ajax pre-match-collectie uit

Interior

Aan de buitenkant straalt het nieuwste model van de MX-5 de stijl en kracht uit die we gewend zijn van Mazda design. De combinatie van vloeiende lijnen en toch hier en daar een robuust accent, houdt deze auto stoer en sportief. De Kodo design filosofie uit Japan zorgt dat dit model goed in balans is.

Zo weg bij het stoplicht

Dan natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe rijdt de MX-5. Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig. Het testmodel heeft een relatief lichte 1.5 liter SKYACTIV-G motor die 132 pk levert. Niet echt indrukwekkend op het eerste oog. Maar als je beseft dat het een lichte auto is, verandert de zaak. Dit vermogen is namelijk ruim voldoende. Je bent zo weg bij stoplicht. Waarbij het heerlijk is dat je zelf schakelt. De zesbak heeft een korte pook en de versnellingen liggen lekker dicht bij elkaar. Sportief rijden verzekerd dus.

De wegligging is goed en het voelt allemaal lekker strak aan. Het zwaartepunt ligt laag, waardoor je op bochtige wegen lekker kunt insturen. De accelaratie is pittig, waardoor je echt lekker actief aan het rijden bent. De snelweg is misschien een beetje saai, maar dat compenseer je ruimschoots op de binnenwegen.

Het dak eraf

O ja, het dak eraf dus. Dat is echt heel eenvoudig. Geen knopjes of onnodige elektronica, maar gewoon een hendel. De zijruiten gaan automatisch iets naar beneden waarna je het dak in een vloeiende beweging op zijn plek laat zakken. En dichtdoen gaat net zo makkelijk.

Het dak eraf!

Sun is out, dak eraf!

Conclusie

De vraag was of de MX-5 zijn magie voor mij heeft behouden. Nou reken maar. Zeker in een zomers Nederland is het heerlijk om met het dak eraf sportief te rijden. En dan ook nog comfortabel. Ik was fan en ben het nog steeds!

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy