De Jeep Compass 1,5T zit vol (positieve) contradicties en biedt daardoor het beste van twee werelden

by Redactie

Een dikke bak die ook nog eens groener rijdt? Hoewel hybride auto’s steeds populairder worden, kom je dát niet heel vaak tegen. Maar met zijn e-Hybrid-aandrijflijn biedt Jeep iets nieuws – de Jeep Compass 1,5T – met naar eigen zeggen een volledig nieuwe rijervaring. Hoe zit het met die groene belofte en de hoge prestaties?

Stil en emissieloos

Bijzonder is dat Jeep het nieuwe rijsysteem zelf geheel heeft ontwikkeld. En wat je er dan mee kan? Van de elektromotor kan je in de eerste versnelling en achteruit gebruik blijven maken. Het resultaat is een auto waarmee je stilletjes – én emissieloos – opstart, inparkeert en in de file rijdt (dat ‘e-queuing’ en ‘e-parking’ wordt genoemd). Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een 7-traps automatische transmissie met dubbele koppeling. Extra veel acceleratievermogen dus en dat zonder enig lawaai of last van ronkende motoren – een echte win-win situatie. Deze technologische bonusjes zijn verder door Jeep bestempeld als ‘e-creeping’ en ‘e-launch’, waarbij je dus zowel bij het loslaten van het rempedaal als bij het wegrijden gebruik kan maken van de elektromotor.

De Jeep Compass 1,5T zit vol contradicties en biedt daardoor het beste van twee werelden

Krachtig en toch sereen

Uiteindelijk krijg je met de mild-hybridemotor dus het beste van twee werelden: de Jeep Compass 1,5T levert de kracht die je van een Jeep verwacht en is tegelijkertijd milieubewust. Een combinatie die het imago van de auto eigenlijk alleen maar stoerder maakt. Met andere woorden: je kan je door de meest ruige landschappen manoeuvreren zoals een Jeep dat hoort te doen, maar behoudt voor jezelf alle sereniteit achter het stuur.

Lees ook:  7 x Roadtrips om nooit te vergeten

Luxe comfort

Stap je in de Compass, dan lijkt het alsof je na een lange dag in je favoriete leunstoel kruipt. Fijn is dat de Jeep Compass niet alleen groot is, maar ook ruim. Dat wil zeggen dat je comfortabel reist met zowel kortere als langere trips met extra bagage. Mocht je toch wat extra ruimte nodig hebben, dan kan je de achterbank ook nog eens inklappen. Los van het inklappen zijn alle (ergonomische) stoelen in de auto tot op de millimeter verstelbaar, zodat iedereen precies kan zitten hoe die wil. En op de lederen bekleding met kussens van memory foam zit je gewoon heel erg lekker én luxe.

Interior

Het interieur straalt dus niet alleen comfort maar ook kwaliteit uit, met eersteklas materialen en een gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem. Zo is iedereens digitale beste vriendin Alexa altijd beschikbaar met de Uconnect Services. En dat betekent dat je ook onderweg altijd kan luisteren naar je favoriete muziek en podcasts, door simpelweg te vragen of ze het wil opzetten.

Iconisch

En dan tot slot: hoe zit het met de buitenkant? Eigenlijk is de Jeep Compass net zo stoer als we van ’m gewend zijn. Maar de nieuwe frontgrille en koplampen maken de wagen nog net een tikkeltje iconischer. Het model lijkt daardoor namelijk nog breder – maar óók eleganter. Groot en groen. Breed en elegant. Het is een wagen van contradicties, en die voelen prettig aan.

De Jeep Compass 1,5T zit vol contradicties en biedt daardoor het beste van twee werelden

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy