30 day challenge met de QWIC Mira e-bike: comfortabel kilometers vreten

by Petrick de Koning

Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n fietser. Mijn eigen fiets is al jaren toe aan reparatie, dus ga ik meestal met een leenfiets op pad. Dat die dan eigenlijk net niet helemaal lekker zit, helpt niet echt. Toen QWIC me uitdaagde om een maand met hun Mira e-bike op pad te gaan, kon ik deze cirkel doorbreken. En oké, het lekkere weer hielp ook mee.

In 30 dagen touren op deze comfortabele e-bike heb ik net niet de 400 km aangetikt. Na mijn eerste ervaringen was de keuze voor de fiets meestal eenvoudig. Voor een traject waarvoor ik normaal de auto of trein kies, besloot ik nu toch op te stappen. En met plezier. Een tochtje naar Amsterdam vanuit Bussum of even op een neer naar Hilversum of Loosdrecht, ik draaide er mijn hand niet voor om.

Groente ophalen bij de moestuin

Groente ophalen bij de moestuin

Superpraktisch

De Mira heeft een basic design zonder saai te zijn. De uitstraling is robuust zonder dat de fiets plomp oogt. De batterij en motor zijn subtiel in het frame verwerkt. Het ontwerp is superpraktisch. In tegenstelling tot de bekende stadse modellen zit je lekker rechtop. Hierdoor kun je ook makkelijk langere afstanden afleggen zonder pijn in je polsen of nek. De verhoudingen zijn prima, ook als je wat langer bent (1.90m). Je kunt het zadel prima hoger zetten, zonder dat je in een ongemakkelijk pose terechtkomt.

Gelijkmatige ondersteuning

De motor van de QWIC Mira zit in de trapas, waardoor de balans heel goed blijft. De elektrische ondersteuning biedt je een natuurlijk zetje. Je bent snel weg bij het stoplicht en ook eenmaal op gang blijft de ondersteuning heel gelijkmatig. Op het duidelijke display zie je perfect hoe hard je rijdt. De snelheid is begrensd rond de 28 km/h maar als je dat bereikt, word je subtiel teruggefloten. Op de langere afstanden kun je de snelheid en inspanning prima regelen met de standen van de elektromotor en de 7 old school versnellingen.

Lees ook:  Fietsen op een 'echte' Rembrandt of Vermeer

Lekker zoeven

De bediening in reuzesimpel. Je zet ‘m aan met de knop op het stuur. Het QWIC logo voorop licht dan op. Daarbij kun je ook nog extra verlichting bijschakelen voor optimale zichtbaarheid. Je schakelt op je stuur makkelijk capaciteit bij of af met je linkerhand. Aan de rechterkant bedien je de andere versnellingen. Dat is allemaal heel logisch en intuïtief. En als je dan lekker aan het zoeven bent, zit je ook nog heel comfortabel door het goede veersysteem in de vork en bij het zadel.

30 day challenge met de QWIC Mira e-bike: comfortabel kilometers vreten

Voldoende actieradius

Laden van de Mira is heel eenvoudig. Zeker als je het QWIC laadstation gebruikt. Je haalt de accu in een handomdraai uit het frame en zet ‘m in het station. Binnen 3 uur ben je dan weer helemaal opgeladen voor je volgende rit. De actieradius is ruim voldoende. Op papier is die ruim 100 kilometer. En dat is ook mijn ervaring. Zelfs als je de hoogste stand gebruikt, is de capaciteit ruim voldoende voor een fikse fietstocht. Als je alleen in de stad rijdt, hoef je niet eens heel vaak te laden dus. Vergeet trouwens niet de slaapstand te activeren als je een tijdje niet fietst, dan blijft je batterij veel beter in conditie.

Laadstation

Hoewel het een challenge was, voelde dit eigenlijk niet zo. De QWIC Mira is gewoon een hele prettige, comfortabele en stabiele e-bike. De grootste uitdaging kwam ik een keer onderweg tegen, toen mijn navigatie me bij Baarn een mountainbike trail opstuurde. Het moet er wat gek uitgezien hebben, maar aan de Mira lag het niet. Die kon dat korte stukje prima tegen een stootje. Zelf vond ik het wat spannender moet ik bekennen. Ik ben toch meer van een gewoon fietspad.

Lees ook:  Vieze was? Huur een 'wasfeut'

Relaxed op pad

Ik ben heus niet opeens een fietsfan geworden, maar met deze e-bike ga je heel relaxed op pad. Wat dat betreft smaakt deze ervaring zeker naar meer (zeker nu de zon veel schijnt).

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy