Ford Puma ST-Line X mild hybride; stoer, stijlvol en boordevol (sportieve) verrassingen

by Petrick de Koning

Als ik aan ST en Ford denk, komt sportiviteit als eerste naar boven. En hoewel het design van de Ford Puma ST-Line X zeker vloeiende lijnen heeft, oogt hij ook wat robuust. Misschien omdat hij net wat hoger op de wielen staat. En het is een mild hybride. Al deze bedenkingen verdwijnen als sneeuw voor de zon als je wegrijdt. Dan blijkt het een echte puma, misschien wel in schaapskleren.

Zoals gezegd zijn de lijnen van het model heel vloeiend. De neus is lekker prompt en de verlichting ligt een verhoging op de motorkap. Dat oogt heel aerodynamisch. Als je goed kijkt zie je in de koplampen trouwens een GT silhouet, een knipoog naar de GT supercar van Ford. Verder loopt de daklijn loopt iets af naar achteren, waar de subtiele spoiler perfect bij de ronde achterkant past.

Ruimtelijke beleving

Eenmaal binnen zijn er best veel accenten die onderstrepen dat je niet een gewone gezinsauto zit. Dit varieert van materiaalgebruik en subtiele stiksels tot de sportstoelen. Die voelen in het begin wat stug, maar als je de juiste instellingen kiest, zit je als een vorst. Het dashboard is overzichtelijk en geeft door de positionering en indeling een heel ruimtelijke beleving. Je hebt verrassend veel ruimte in dit compacte model. Gelukkig geldt dat ook voor de passagiers achterin.

Ford Puma ST-Line X mild hybride; stoer, stijlvol en boordevol (sportieve) verrassingen

Perfect samenspel

Leuk allemaal die looks, maar een auto is om in te rijden. Zodra je de startknop indrukt en wat gas geeft, merk je meteen dat de Puma pit heeft. Ik reed in de 1.0 EcoBoost mHEV met 125pk. Dat klinkt niet per se indrukwekkend. Door een perfect samenspel tussen de 7-traps automaat, elektro en benzinemotor heb je toch veel power onder de billen. Accelereren gaat zo wat vanzelf. Als je wat lager in de toeren zit, neemt de elektromotor je mee vooruit. Bij hogere snelheden zorgt de andere motor voor verdere versnelling. Dat spel werkt perfect. En als je toch liever zelf schakelt, zijn er de bekende flippers. Leuk is ook dat je pittig én zuinig rijdt.

Lees ook:  Segway in Italiaanse snit

Relaxt rijden

Het rijden word je in de Ford Puma heel makkelijk gemaakt. Alles wat je wilt weten tijdens een rit, zie je in een oogopslag. Het instrumentarium is verder logisch en intuïtief. Een praktisch scherm in het middenconsole maakt het geheel af. De rijhulpsystemen zijn zeer compleet, van lane-assist en dodehoekmelding tot adaptive cruisecontrol om in de file relaxt te rijden.

Ford Puma ST-Line X mild hybride; stoer, stijlvol en boordevol (sportieve) verrassingen

Sportiever wordt het niet

De Ford Puma is een sportieve, comfortabele auto die bovendien superpraktisch en lekker zuinig is. Je hebt er letterlijk alle ruimte in. Wat dat betreft zit de grootste verrassing misschien wel in de achterbak. Want onder de vloer vind je daar de megabox. Slim gebruik van de ruimte levert je maar liefst 80 liter extra opbergruimte. En voor buiten- en watersporters kun je daar je wetsuit of vieze schoenen even in afspoelen. De megabox heeft namelijk een stop waarmee je het water simpel laat weglopen. Sportiever wordt het niet!

 

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy