Duurzame materialen, verantwoordelijke productie en een knap staaltje design: Mokumono maakt het andere fabrikanten van e-bikes knap lastig.
Opgericht door de gebroeders Schiller die een passie voor innovatie hebben, staat bij fietsenmerk Mokumono duurzaamheid centraal. Nu kennen we al van meerdere fabrikanten dat dat een belangrijk thema is, maar bijzonder is dat Mokumono ook nog eens probeert om zo veel mogelijk onderdelen in Europa te produceren. Een vaak vergeten aspect als het gaat om het verminderen van schadelijke stoffen voor het milieu. Want een fiets die bedoeld is om korte afstanden mee te rijden, nog vóórdat het een bestuurder heeft duizenden kilometers laten afleggen, dat is natuurlijk niet heel groen. Bij hun eerste model, de Delta, lag dat percentage van de productie binnen Europa al op 60 procent. En met nu ook de tweede erbij, de Polder, ligt dat percentage nóg een stukje hoger: namelijk op 90 procent.
Naadloos frame uit één stuk
Aan de basis van Mokumono’s filosofie ligt dus een grote betrokkenheid bij duurzaamheid. Het bedrijf omarmt een circulair economisch model door het gebruik van recyclebare materialen en het verminderen van afval tijdens het productieproces. Want in tegenstelling tot traditionele fietsframes die uit meerdere onderdelen bestaan, gebruikt Mokumono een techniek waarbij een naadloos frame uit één stuk wordt gebruikt. Bovendien moeten de fietsen een leven lang meegaan. Ook weer extra duurzaam dus. En dat zie je goed in het design terug: op de plek van de accu bevindt zich een ruimte waarin je later eventueel iets anders kan opbergen. Als accu’s bijvoorbeeld van vorm zijn veranderd.
En dan tot slot het design: ook dat liegt er niet om. In primaire kleuren met een sleek frame zijn de fietsen van Mokumono minimalistisch en speels tegelijkertijd. Het geometrische lijnenspel maakt het een graag gezien voertuig dat aan de ene kant sportief oogt, maar aan de andere kant toch echt een strak stukje design is.