Ik ben net terug van een trip naar Portugal waar voor mijn gevoel nog veel auto’s op diesel rijden. Elektrische auto’s zijn daar – in de Algarve – nog best zeldzaam. Terug in Nederland is die situatie gelukkig anders. Daar groeit het aanbod volledig elektrische auto’s best hard. Zo was ik vorig jaar al bij de ‘statische’ introductie van de Citroën ë-C4. De hoogste tijd om er zelf mee op pad te gaan.
Zeg je Citroën, dan denk ik aan comfort en elegantie. Op beide punten scoort de C4 heel goed. Qua design is dit model onmiskenbaar uit de Citroën-stal. Hij staat wel iets hoger op zijn wielen, waardoor de vloeiende, ronde lijnen toch lekker stoer overkomen. Het uiterlijk van de ë-C4 mag er dus zeker zijn. De designers hebben wat mij betreft de juiste balans gevonden voor deze robuuste en toch stijlvolle auto. Persoonlijk vind ik de spoiler op de vloeiend aflopende achterkant niet nodig, maar dat is een kwestie van smaak.
Een zee van ruimte
Binnen stap je letterlijk een zee van ruimte binnen. Het smaakvolle interieur oogt heel ruimtelijk en is met smaak ontwikkelt. De materialen zijn subtiel en natuurlijk. Zoals je mag verwachten, zit je in deze auto in een zetel, zonder dat de ranke stoelen hun stevigheid verliezen. Je zakt er niet te diep in weg. Hierdoor heb je een prima uitzicht. Het instrumentarium is volledig digitaal en zeer functioneel. In combinatie met de HUD weet je altijd precies hoe hard je gaat (of mag) en waar je heen moet.
Supercomfortabel onderstel
Het multimediascherm is ruim bemeten en werkt intuïtief. Wel zo veilig om niet afgeleid te worden. Ik vind het altijd wel fijn dat er voor de klimaatbeheersing ook nog ‘gewone’ knoppen zijn. Dat werkt vaak sneller. Ook in de mooie vlakke middenconsole vind je trouwens knoppen. Zonder pook of hendel gebruik je een knop om automatisch te schakelen en voor je rijmodus. De combinatie van naadloze overbrenging en een supercomfortabel onderstel, zorgt dat bijna zweeft in deze auto. Tegelijkertijd ligt de ë-C4 stevig op de weg en hangt hij lekker in de bochten. Je hebt nooit het idee dat je over de weg zwabbert.
Ruim voldoende vermogen
Als je rijdt, wordt je prettig ondersteunt door diverse rijhulpsystemen. Van een dodehoekmelding tot adaptive cruise control. De lane assist is een beetje streng, maar dat is natuurlijk wel voor je eigen veiligheid en went snel. De 50 kWh elektromotor levert ruim voldoende vermogen om vlot weg te rijden. Waar je natuurlijk wel het verschil merkt, is in de verschillende rijstanden. In de zuinigste modus kwam ik tot een actieradius van zo’n 270 km. In Nederland kom je dan eigenlijk overal waar je wilt komen. Bovendien vind je overal wel een laadpaal.
Rijden met een glimlach
De conclusie is eenvoudig. Met de ë-C4 is Citroën erin geslaagd om de typische karakteristieken van het merk (elegantie en comfort) perfect te vertalen naar een 100% elektrische auto. Het uiterlijk is onmiskenbaar des Citroëns en het comfort misschien wel 110%. Een auto dus die ik met een glimlach rijd, waar ook in Europa.