Peugeot e-2008: stoere SUV met een elegante Franse touch

by Petrick de Koning

De SUV heeft de laatste jaren letterlijk een plek op de Nederlandse wegen veroverd. Je hoeft niet ver te gaan om zo’n model on steroids te spotten. Gelukkig zijn er ook merken die de voordelen (ruimte, hoge instap, goed zicht en veiligheid) niet per se vertalen naar groot, robuust en soms zelfs wat lomp. Kijk maar naar de Peugeot e-2008. Duidelijk een SUV, maar dan wel een van het subtiele soort. Tijd om op pad te gaan met de compacte SUV met Franse allure.

Natuurlijk staat de Peugeot e-2008 lekker hoog op zijn poten, maar zoals gezegd is dit model subtiel vormgegeven. Het fraaie lijnenspel aan alle kanten geeft deze auto een eigen smoel. Het  two-tone kleurgebruik het licht aflopende design, zorgen dat dit absoluut geen blokkendoos is. Aan de voorkant hebben designers een goede balans gevonden tussen lampen en inmiddels typische ‘blokjes’ grill van Peugeot. Ik zie er niet 123 iets leeuwachtigs in, toch oogt het wel heel dynamisch.

Peugeot e-2008: stoere SUV met een elegante Franse touch

Luxe uitstraling

Eenmaal binnen wordt het subtiele design doorgezet. In een evenwichtig interieur met een duidelijk display en interactief bedieningscherm – Peugeot noemt dit geheel de i-cockpit – valt het relatief kleine, afgevlakte stuur op. Hierdoor lijk je eerder in een sportmodel te zitten dan in een stoere SUV. Het interieur oogt rustig en heeft een luxe uitstraling. Kleine details en materiaalgebruik onderstrepen dat overal goed over nagedacht is. Alles wat je als bestuurder wil zien, heb je voor je neus en op het touchscreen rechts van je. Persoonlijk vind ik het wel fijn dat je voor de basale bediening ook praktische, old school knoppen hebt. Dat leidt minder af.

Lees ook:  Nice to meet: de Alpine A290, dé elektrische sportwagen van 2024

Peugeot e-2008: stoere SUV met een elegante Franse touch

Strenge meldingen

De e-2008 biedt de rijhulpsystemen die je van een moderne auto mag verwachten. De techniek van Peugeot zorgt dat in ieder geval goed bij de les blijft. De lane assist en de melding dat je toch echt je handen aan het stuur moet houden, zijn wel een beetje streng. Verder is de cruise control adaptief. Je moet wel even zoeken naar de juiste knoppen (tip:  linksonder de richtingaanwijzer). De navigatie voldoet goed, toch kies ik liever voor de app op mijn eigen iPhone. Geen probleem als je een draadje bij je hebt.

Pittige overbrenging

De rijeigenschappen van de e-2008 zijn zoals je ze van een elektrische auto gewend bent. De versnellingsschakelaar is herkenbaar van andere Stellantis modellen en werkt prima. De overbrenging is prettig en maak je eenvoudig wat pittiger door van Eco en Normal naar Sport te schakelen. Je moet wel bedenken dat je in die laatste stand wat sneller naar een laadplek moet. De actieradius is op papier dik 340 km. In de praktijk ligt dat wel iets lager. In Nederland is een bereik van bijna 300 km gelukkig ruim voldoende om met een goed gevoel op pad te gaan.

Conclusie

Het is niet gek dat de Peugeot e-2008 momenteel in het lijstje van populairste auto’s staat. Als je kijkt naar het toffe uiterlijk, de praktische ruimte en prima prestaties heb je de pluspunten wel te pakken. Hiermee laat hij wat mij betreft de directe concurrentie achter zich. Zeker als je bedenkt hoeveel allure je krijgt voor een vanafprijs van 38.900 euro.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy