De Citroën C5 Aircross is comfortabel, strak en verrassend 

by Redactie

De Citroën C5 Aircross is een indrukwekkende SUV die veel waar voor zijn prijs biedt. Het is een goede optie voor wie op zoek is naar een comfortabele en praktische auto – die ook nog eens een stijlvol design heeft. Daar schreven we eerder al over toen het ging om de C3. Maar wat is er veranderd? Dit is alles wat je kan verwachten van de volgende in de rij: de C5 Aircross.

De buitenkant

Wat valt op? Dat is allereerst het design. De voorkant heeft best wat veranderingen ondergaan, zoals de koplampen met verduisterd materiaal. En dan de achterkant, met een opmerkelijk reliëf bij de verlichting. Inmiddels heeft de Citroën C5 Aircross dus een uniek en gedurfd ontwerp dat hem onderscheidt van andere SUV’s op de markt. Dat betekent in dit geval niet alle designelementen zomaar zijn opgeheven voor een sportieve uitstraling, want er is tegelijkertijd ook niet al te veel poespas bij is komen kijken. Ronde hoeken en gladde oppervlakken in combinatie met geometrische lijnen verminderen een agressief en stoer uiterlijk en maken het model daardoor vooral gedisciplineerd en strak. De grille aan de voorzijde is voorzien van het iconische dubbele chevron-ontwerp van Citroën en de luchtbulten aan de zijkanten geven de auto een ruige, offroad-look.

De Citroën C5 Aircross is comfortabel, strak en verrassend

Offroad doet ie het ook prima!

De Citroën C5 Aircross is comfortabel, strak en verrassend

De binnenkant

Een grote plus, en niet onkarakteristiek voor de Aircross-reeks, is dat ook deze C5 SUV zeer praktisch is en veel ruimte heeft (voor zowel de passagiers als de bagage). Het interieur is dus hartstikke ruim en comfortabel, met veel been- en hoofdruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. De stoelen zijn goed gedempt en ondersteunend, waardoor lange ritten een fluitje van een cent worden. En ook het dashboard is voorzien van een 10-inch touchscreen infotainmentsysteem dat gebruiksvriendelijk en responsief is.

Lees ook:  Design Hometrainer

Touchscreen

Prestaties en bediening

Terwijl er aan het design van de buitenkant best wat veranderd is, zien we aan de binnenkant – onder de motorkap – eigenlijk weinig verschil. Verkrijgbaar met een 1,2 liter benzinemotor en een 1,5 liter dieselmotors (of een 1,6 liter benzinemotor plus e-moto, de plug-in hybride dus) zijn er voor verschillende bestuurders opties. En ook tijdens het rijden komt de comfort terug: de auto rijdt dankzij het geavanceerde veersysteem dat gebruik maakt van progressieve hydraulische kussens rustig en betrouwbaar. Kortom: goed op de weg, met nauwkeurige besturing en goede stabiliteit in de bochten.

Reflectie

Veiligheid en technologie

Verder wordt de auto geleverd met een reeks geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, waaronder een waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook, automatisch noodremmen en een aandachtsmonitor voor de bestuurder. Het beschikt ook over een 180-graden achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter en dodehoekbewaking. De auto heeft ook een reeks connectiviteitsfuncties, waaronder Apple CarPlay en Android Auto, draadloos opladen en een audiosysteem met zes luidsprekers. Gegarandeerd comfy ritjes dus, van alle gemakken voorzien.

Omringt door schapen

Omringt door schapen

De Citroën C5 Aircross is kortom een erg fijne SUV die veel waar voor zijn prijs biedt. Vergelijkbaar met de C3 op sommige punten, en behoorlijk verschillend op anderen, blijft ook dit model eigenlijk verrassen.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy