Review Mazda 2 Hybrid: lekker compact en zeer compleet

by Petrick de Koning

Groot, groter, grootst lijkt momenteel wel de stelregel bij auto-ontwerpers. SUV’s en crossovers zien er steeds stoerder uit. Tussen al die spierbundels is het ook wel eens lekker om een compacter model te rijden. Zeker als zo’n auto toch compleet is uitgerust en weinig brandstof verbruikt. Dat is fijn voor de wereld en voor je portemonnee.  De Mazda 2 Hybrid verenigt al deze kenmerken in een strak design. Tijd om er mee op pad te gaan.

Bekend logo

Als je de Mazda 2 Hybrid ziet staan, slaat even de twijfel toe; ik ken dit model… Natuurlijk zie je het bekende Mazda logo, maar toch lijkt dit model wel heel erg op een auto van een ander merk. En dat klopt helemaal. Deze Mazda lijkt als twee druppels water op de Toyota Yaris. In de autowereld heet dat rebatching. Tot zo ver de achtergrond. Het is volgens mij veel interessanter om te weten hoe deze Mazda presteert, qua design en rijprestaties.

Verrassend ruim

Aan de buitenkant zie je een fraai model in het B-segment. Het lijnenspel is vloeiend en het design is prima in balans. Het compacte uiterlijk vergeet je eigenlijk meteen zodra je instapt. De cockpit oogt verrassend ruim. Je zit comfortabel en ziet alles wat je nodig hebt om prettig en veilig te rijden in oogopslag. De klokken in het dashboard zijn duidelijk en ook de knoppen op het stuur wijzen zich vanzelf. Als je de startknop indrukt, zie je zelfs een HUD. Aan rijhulpsystemen ontbreekt het ook niet. Je blijft keurig in je baan, kunt je snelheid eenvoudig reguleren met de cruise control en ook inparkeren is een eitje met sensoren en een camera.

Lees ook:  Driedubbel geluk onder de Spaanse najaarszon: we testten de Peugeot e-308, e-208 en E-3008

Efficiënt rijden

De traploze automaat bedien je op de klassieke manier met een hendel, maar daarboven heb je een heldere display. Hier kun je het soepele samenspel tussen de benzine- en elektromotor op de voet volgen. Deze hybride auto laadt zichzelf waar mogelijk op en zorgt zo dat je korte stukjes elektrisch rijdt. De rest van de kilometers rij je heel efficiënt met de drie cilinder verbrandingsmotor. Hierdoor beschik je altijd over voldoende power en is het verbruik toch beperkt. Tijdens de testkilometers in de bebouwde kom en op de snelweg kwamen we net iets onder de 4,5 liter per 100 km uit.

Touchscreen

De display in de Mazda 2 is een touchscreen. Nou en? In een Mazda is dat toch echt wel bijzonder. Daar zijn ze meer van de knopjes omdat dit de bestuurder minder afleidt en dus veiliger is. Dit touchscreen is gelukkig heel basic, waardoor de afleiding minimaal is. Opvallend is wel dat de navigatie ontbreekt. Hiervoor ben je aangewezen op je eigen smartphone. In mijn geval betekent dat Waze via Apple Carplay. Dus een echt gemis is het voor mij niet.

Review Mazda 2 Hybrid: lekker compact en zeer compleet

Prima wegligging

Het rijgedrag is gewoon goed. Het is een lichte auto die toch lekker op de weg ligt. In een stad of dorp kun je lekker manoeuvreren en ook de op de snelweg is de 116 pk ruim voldoende om comfortabel te rijden. Voorin zit je echt riant. Achterin is de ruimte wat minder, maar met een gemiddelde lengte kan je je benen net kwijt. De kofferruimte voldoet wat goed aan de verwachtingen. Zeker als je de bodem verlaagt.

Lees ook:  Gedronken: Tenzing Natural Energy, de 100% plantaardige energy boost

Een lekker karretje!

Na een tijdje toeren in de Mazda 2 Hybrid kan ik maar tot één conclusie komen: wat een lekker karretje! Hij oogt compact en is dat in zekere zin ook. Maar zoals gezegd merk je daar achter het stuur nauwelijks wat van. Helemaal omdat dit model heel compleet is uitgerust. Ik heb met veel plezier in deze zuinige auto rondgereden en echt niet alleen maar in de stad!

Review Mazda 2 Hybrid: lekker compact en zeer compleet

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy