Review Hyundai NEXO: comfortabele SUV voor schone kilometers op waterstof

by Petrick de Koning

Auto’s op benzine, diesel, PHEV, 100% elektrisch en ‘gewoon’ hybride, ze kwamen hier allemaal al voorbij. In een niet zo ver verleden heb ik met mijn eigen auto (Saab 900) zelfs nog een tijdje op LPG gereden. Maar waterstof is nog helemaal nieuw voor mij. Verder dan de aanname dat er maar weinig vulstations zijn – wat in realiteit reuze meevalt – kwam ik nog niet. Tijd voor een nieuwe ervaring. De Hyundai NEXO FCEV PLUS-Pack bood de ideale gelegenheid.

‘Een kloeke SUV’, dat is mijn eerste indruk van de Hyundai NEXO. Een fraai design met vloeiende lijnen en stoere matte lak. Tot nu nog niets opvallends. Of het moeten de vriendelijk knipperende koplampen en uitnodigende handgrepen zijn. Toch is dit een bijzondere auto. De Hyunday NEXO is namelijk een van de weinige productieauto’s die op waterstof rijdt. De gelijkenis met een elektrische auto is groot. De stroom komt bij dit model alleen uit een brandstofcel en niet uit een batterij. De auto maakt zijn eigen elektriciteit met waterstof en het enige restproduct is waterdamp.

Exterieur

Geen uitstoot

Het is natuurlijk super dat (duurzame) waterstof heel schoon is en geen uitstoot heeft. Maar rijdt het ook anders? Het antwoord is kort: nee. De rijervaring van de Hyundai NEXO is vergelijkbaar met andere elektrisch aangedreven auto’s. De overbrenging is door de soepele automaat heel direct. Als je nog maar naar het ‘gaspedaal’ kijkt is de Nexo weg. Het enige waar ik aan moest wennen is de luide koeling als je motor afzet, maar dat duurt een paar seconden en is snel normaal.

Lees ook:  LEMMO One E+Bike: de perfecte mix van een ‘gewone’ fiets en fraaie e-bike

Coole cockpit

Rijden in de NEXO is om meerdere redenen een feest. Als je achter het stuur kruipt, waan je in de cockpit van een vliegtuig of helikopter. Helemaal met het riante panoramadak. Het uitgebreide instrumentarium voelt vanaf de eerste seconde vertrouwd. Voor je zie je in een oogopslag wat je wilt weten: hoe hard ga ik en hoe ver kan ik nog. Natuurlijk heb je een groot multimediascherm tot je beschikking waarin je met een paar touches alles kunt instellen, inclusief alle connectiviteit. Voor de zekerheid is er in de middenconsole ook een compleet aanbod knoppen die je intuïtief bedient.

Review Hyundai NEXO: comfortabele SUV voor schone kilometers op waterstof Review Hyundai NEXO: comfortabele SUV voor schone kilometers op waterstof

Veilig van A naar B

Het rijcomfort is helemaal compleet met de verschillende rijhulpsystemen die Hyundai SmartSense biedt. Alle registers zijn opengetrokken om je veilig en comfortabel van A naar B te brengen. De dodehoekcamera in het dashboard als je richting aangeeft, is misschien wel het mooiste voorbeeld. Dit is wennen, maar geeft je altijd een compleet overzicht van wat er om je heen gebeurt. Oh ja, dit alles doe je vanuit een heerlijke stoel die je perfect kunt instellen op je ideale rijpositie. Stuurverwarming en stoelkoeling maken de ervaring helemaal af.

Tanken? No sweat!

Zolang je op pad bent, kun je dus niet beter zitten dan in een Hyundai Nexo. Maar wat als na dik 600 km de bodem van de drie waterstoftanks in zicht komt? Geloof me, ook dan is er niets aan de hand. Rond de grote steden (Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag) en inmiddels op meer andere plekken in het land kun je inmiddels zonder problemen waterstof tanken. En dan toont zich een groot voordeel van waterstof ten opzichte van een batterijauto. Tanken met waterstof gaat even snel als gewoon tanken en het is reuze makkelijk. Zeker als je in het verleden weleens LPG getankt hebt. Pistool bevestigen, knop indrukken en afkoppelen. No sweat!

Lees ook:  Na december weer even (of voor lang) bewuster eten? Probeer dan de maaltijdbox van Green Chef [review]

Tanken

Extra goed gevoel

Of waterstof de toekomst is voor personenauto’s durf ik niet te voorspellen. Wat ik wel weet is dat de Hyundai NEXO een heerlijke ruime en comfortabele auto is. En het feit dat je schone kilometers rijdt, geeft mij een extra goed gevoel. (Je rijdt ‘m vanaf 69.995 euro).

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy