Review Citroën C5 X: een limousine met allure en een absolute X-factor

by Petrick de Koning

Als je door je oogharen kijkt, kun je de nieuwe Citroën C5 X zonder probleem plotten op een klassieke CX. Aan dit iconisch model heb ik goede vakantieherinneringen; als bijrijder geruisloos cruisen over de Route National in het Frankrijk van de jaren ’80. Kan deze telg uit de roemrijke Citroën familie tippen aan het limousinegevoel uit het verleden? Spoiler alert: 100%.

De Citroën C5 X PureTech 130 S&S EAT8 Business Plus waar ik mee op pad ga, maakt meteen indruk. Ondanks de knipoog naar het verleden, staat er een hypermoderne auto voor mijn neus. De vloeiende lijnen stralen klasse en stijl uit en de X komt subtiel terug in de voor- en achterkant. Het model zelf is niet helemaal te duiden. De lengte roept een sedangevoel op, terwijl de ruimte een sportswagon-idee geeft. En omdat hij ook iets hoger op zijn wielen staat, is er toch een vleugje SUV. Het is echter onzin op zoek te gaan naar dit soort kenmerken, deze C5 X staat in het D-segment volledig op zichzelf.

Review Citroën C5 X: een limousine met allure en een absolute X-factor

Als een jas

De limousine-uitstraling vind je volledig terug in het interieur, voor en achter. Deze auto past als een jas. Je zit in een heerlijke zachte stoel die aanvoelt als een fauteuil. Natuurlijk kun je alles zo instellen dat je perfect zit. Dit is bovendien een van de weinige modellen waar ik ook graag achterin zit. Hier maak je het jezelf in een handomdraai comfortabel. Je bepaalt bijvoorbeeld je eigen beenruimte door de passagiersstoel met een eigen bediening naar voren te zetten.

Veilig en relaxed

Het interieur straalt klasse uit en het instrumentarium sluit daar perfect op aan. Voor je neus heb je alle informatie die je nodig hebt om prettig te rijden, inclusief een HUD. Het intuïtieve display is ruim en werkt prettig, helemaal als je het persoonlijk inricht. Het klimaatsysteem kun je eenvoudig bedienen met knoppen, wel zo praktisch. De rijhulpsystemen zijn vanzelfsprekend compleet en zorgen dat je veilig en relaxed op je bestemming aankomt. De lane-assist en alertheidssignalering zijn soms wat nadrukkelijk aanwezig. Maar dat is stiekem ook de bedoeling.

Lees ook:  Review: De Mercedes EQB 250 is elegant en duurzaam op meerdere levels

Interieur

Niet rijden maar zoeven

Als ik naar het rijcomfort kijk, is dit model een absolute uitblinker. Op dit vlak heeft het merk een naam hoog te houden sinds de fameuze DS. De ingenieuze hydraulische demping is weer geoptimaliseerd zorgt voor een ideale wegligging. Bochten, drempels en andere oneffenheden trotseer je met grote souplesse. In combinatie met de naadloze 8-traps automaat wordt rijden automatisch zoeven. Ik ging op pad met de old school benzinevariant, maar er is ook een stekker hybride beschikbaar. (De aanschaf start vanaf 47.220 euro).

Conclusie

Ik verklapte het eerder al: ik ben heel enthousiast over de C5 X. En echt niet alleen vanuit nostalgie. Dit is met recht een fijne auto. Wat mij betreft heeft deze Citroën de échte X-factor.

Review Citroën C5 X: een limousine met allure en een absolute X-factor

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy