Inmiddels heeft Dacia er alles aan gedaan om zijn plekje op de markt te veroveren. Gek is dat niet, want het draait bij het automerk om zowel comfort en eenvoud als het produceren van auto’s die wat stoerder zijn dan gemiddeld. En dat zien we ook terug bij de Dacia Duster, die we recent meenamen voor een proefrit.
Avontuurlijk uiterlijk
Allereerst mag er echt wel wat gezegd worden over het design. In een herkenbaar jasje – we denken hierbij aan de vlotte Dacia Jogger – ziet de Dacia Duster met zijn eigen ontwerp er toch opvallend stralend uit. Vooral in de kleur ‘Lichen Kaki’ is het vrijwel meteen duidelijk dat we gewoon met een hele stoere SUV te maken hebben, zelfs als ’ie geparkeerd staat. De achterspoiler is een mooie touch en ook de lichtmetalen wielen geven de Duster een extra avontuurlijk uiterlijk. Kortom: stil staat de auto er prachtig bij, maar juist door het design kunnen we eigenlijk niet wachten om er een ritje mee te maken. Zal ’ie net zo avontuurlijk rijden als de Duster er uit ziet?
Aandacht voor detail
Het valt op dat de Duster praktisch in elkaar zit. Geen overbodige extraatjes, maar wel aandacht voor detail – en kwaliteit – bij de onderdelen waar het om draait. Eenvoudig dus, maar achter het stuur merk je dat het model prima verschillende terreinen aankan, waardoor het toch de benodigde veelzijdigheid biedt. Dat komt vooral door de verhoogde bodemvrijheid en vierwielaandrijving, waardoor de rijervaring op zowel gladde snelwegen als ruwere gronden enorm soepeltjes blijft. En een paar andere technologische snufjes doen hier ook goed hun werk, zoals de Hill Start Assist en de Hill Descent Control. De namen spreken voor zich en functioneren naar behoeven op steile hellingen en als anti-slip preventie op de weg naar beneden. De controle die je achter het stuur hebt voelt veilig. Dat maakt ritjes door een wat heuvelachtiger landschap heel aangenaam. Goed, gezien de Nederlandse context wordt dat al gauw een tripje naar het buitenland. Maar eigenlijk voelt de auto daar in elk aspect ook uitermate geschikt voor. Behoorlijk avontuurlijk, dus.
Maar ook in de stad blijft de Duster spannend. Een grote plus is de automatische EDC versnellingsbak met de TCe 150-motor in voorwielaandrijving, wat het rijden stukken gemakkelijker maakt en je niet gauw voor verrassingen komt te staan op de weg. Win-win dus. Al helemaal voor de stedeling die graag een weekendje weg gaat.
Want wat niet onbelangrijk is, is dat de Duster van binnen hartstikke comfortabel is. Denk hierbij niet alleen aan comfy stoelen met genoeg ruimte (zowel voor- als achterin), maar ook de grote kofferbak. En dat is behoorlijk fijn omdat de ruime bagageruimte niet afdoet aan de ruimte in het interieur zelf. De conclusie: de Dacia Duster is een auto waar zowel bestuurder als passagier heel erg blij van wordt.