Fictief kinder uitzendbureau Kidworks vraagt aandacht kinderarbeid (+ tips hoe jij kan helpen!)

by Redactie

Wat zou jij ervan vinden als de minimumleeftijd waarop jongeren mogen werken verlaagd wordt? Met als doel de krapte op de arbeidsmarkt op te lossen…. Waarschijnlijk zou je, net als 71 procent van de Nederlanders dit niet zien zitten. Misschien zou je jezelf zelfs schamen wanneer kinderen in Nederland structureel arbeid zouden verrichten. In andere landen, en dan met name landen waar katoenteelt plaats vindt, is dit echter een situatie die regelmatig voorkomt doordat de ouders geen fatsoenlijk inkomen verdienen. Met de start van de Kidworks-campagne, een fictief uitzendbureau voor kinderen in Nederland, wil Fairtrade Nederland de krapte op de arbeidsmarkt zogenaamd oplossen met kinderen en zo aandacht vragen voor kinderarbeid in de katoenteelt.

Met de Kidworks-campagne wil Fairtrade Nederland het probleem dichter bij huis brengen en Nederlanders laten nadenken over de impact van kinderarbeid. En vooral ook: waarom we dit aan de andere kant van de wereld wel accepteren. Kinderen – waar dan ook ter wereld – verdienen immers de kans om naar school te gaan en zich te kunnen ontwikkelen, in plaats van te werken. Gelukkig kwam uit het onderzoek dat Fairtrade liet uitvoeren naar voren dat ruim zes op de tien respondenten woede, schaamte en verdriet ervaren als zij denken aan kinderarbeid in Nederland.

Fictief kinder uitzendbureau Kidworks vraagt aandacht kinderarbeid (+ tips hoe jij kan helpen!)

Kinderarbeid in katoenteelt

Armoede is één van de belangrijkste oorzaken van kinderarbeid in de katoenteelt. Omdat katoenboeren onvoldoende betaald krijgen voor het katoen moeten ze vaak de hulp van hun kinderen inschakelen om meer inkomen te genereren. Daardoor kunnen kinderen niet naar school. Het dubbele hieraan is dat  daardoor kinderarbeid niet alleen het gevolg van armoede is, maar ook de oorzaak is. Het houdt armoede namelijk in stand en maakt het moeilijk om uit de vicieuze cirkel te ontsnappen. Met onder andere betere betalingen en het creëren van bewustwording onder boeren zet Fairtrade zich in om kinderarbeid te voorkomen en tegen te gaan. Met het initiatief Kidworks vraagt Fairtrade Nederland aandacht voor de verbetering van de omstandigheden van katoenboeren en hun families.

Lees ook:  Review Citroën C5 Aircross: comfort en ruimte gaan hand in hand

Kids

Eerlijke kleding

De meeste Nederlanders zijn de afgelopen jaren al bewuster gaan leven. Duurzame kleding en tweedehands kleding hebben niet voor niets een vlucht genomen. Wat wel opvallend is hierin is dat uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft (56%) er niet op let of het merk een beleid voert tegen kinderarbeid, maar dat meer dan de helft (67%) wel eerder kleding wil dragen van een merk dat zich inzet om kinderarbeid tegen te gaan. Bovendien staan we er welwillend tegenover om meer te betalen voor producten die gemaakt zijn van duurzaam en eerlijk geproduceerd katoen. Op dit moment is slechts 0,07% van de katoen wereldwijd Fairtrade gecertificeerd en de organisatie zet zich, met onder andere de Kidworks-campagne in, om dit aandeel te vergroten.

Hoe kan je zelf hierin een rol spelen? Wat tips op een rij!

Koop minder
Een eerste stap is minder kopen. Check eerst je kast, want die hangt vol kleding. Combineer verschillende items tot een nieuwe outfit.

Koop bewust & duurzaam
Kies voor tweedehands producten, recyclede producten of voor voor duurzamere producten, bijvoorbeeld met het Fairtrade keurmerk.

Steun de petitie voor goede wetgeving
Deze wetgeving is er ook om kinderarbeid in de keten tegen te gaan.

Bekijk het label
Staat er ‘biokatoen’? Dan is het katoen voor dit kledingstuk zo milieuvriendelijk mogelijk geproduceerd. Maar let op: dat zegt niets over de arbeidsomstandigheden. Daarvoor moet je naar de certificeringen kijken.

Met Kidworks, het fictieve uitzendbureau voor kinderen vanaf 7 jaar in Nederland, wordt nu dus de krapte op de arbeidsmarkt zogenaamd opgelost met het inzetten van kinderen. Met uitingen op onder andere de radio, billboards en digitale media brengt Fairtrade kinderarbeid dichter bij huis. Laten we dus vooral allemaal nadenken over de impact die dit heeft, en waarom we dit aan de andere kant van de wereld wel accepteren!

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy