In een straatbeeld met heel veel SUV’s en crossovers valt de IONIQ 5 van Hyundai meteen op. Deze 100% elektrische auto heeft een eigenwijs, bijna futuristische design. Toen ik de kans kreeg de IONIQ 5 Connect+ te testen, was ik dus vooral heel nieuwsgierig.
100% elektrisch… Als niet-ervaren elektrisch rijder is het toch wel spannend. Zeker als je hoort dat de actieradius van veel EV’s vrij beperkt is. Die drempel valt met dit model gelukkig meteen weg. Hyundai heeft de laatste jaren flink geïnnoveerd en de IONIQ 5 plukt daar de vruchten van. Het model dat ik testte, is uitgerust met een fikse accu van 77,4 kWh. Hiermee kun je onder ideale omstandigheden dik 500 km rijden. Dit is natuurlijk afhankelijk van het weer, maar nog steeds genoeg om het land te doorkruisen.
Geen laadstress
Door deze actieradius ben ik ook echt kilometers gaan maken. En dat kan prima, zeker als je weet dat je naast gewone laadpalen ook snelladers kunt gebruiken. Bij Fastned ‘gooi’ je de IONIQ 5 in 18 minuten weer voor 80% vol. Dit was mijn eerste snellaad-ervaring langs de snelweg en het verliep feilloos. Geen enkele reden voor laadstress dus.
Design met een knipoog
Nog even terug naar het design. Zoals gezegd heeft de IONIQ 5 een eigen karakter. Hij oogt vrij groot, maar door de combinatie van harde rechte lijnen en vloeiende accenten komt het model robuust, maar zeker niet lomp over. Detals als de vierkante blokjes in de achterlichten zie je ook terug in de laadindicator rechtsachter. Zo’n knipoog geeft een model smoel in mijn ogen.
Opvallend ruimtelijk
Als je instapt valt meteen de ruimtelijkheid op. Achter het stuur zit je in een heuse cockpit, maar dan zonder aan toeters teveel toeters en bellen. Het dashboard bestaat uit twee flinke schermen waarmee in een oogopslag alle relevante informatie en functies beschikbaar is. Voor je zie je alles wat je wilt weten over actieradius, batterijcapaciteit en snelheid. En met het tweede scherm bepaal je eenvoudig waar je heen wilt en hoe warm het moet zijn. Prettig ook dat de dichtstbijzijnde laadpalen worden aangegeven.
Safety first
Het touchscreen werkt heel intuïtief en als je meer van de oude stempel bent, zijn er ook gewoon knoppen. De HUD in de voorruit zorgt dat je je ogen op de weg houdt en in combinatie met de gebruikelijke rijhulpsystemen houd je je baan zonder moeite. Als je even je handen van het stuur laat glijden, word je daar ook fijntjes op gewezen. Safety first.
Eco cruisen
Materiaalgebruik en subtiele interieurverlichting zorgen voor relaxte rijomstandigheden. Dat comfort krijgt nog een extra impuls door de slimme demping. Oneffenheden vangt dit systeem automatisch. Hierdoor lijkt het alsof je over de weg zweeft. Wel oppassen dat je je rechterpedaal niet te hard indrukt. Hoewel de IONIQ 5 geen lichte auto is, regelt de automatische versnelling een goede overbrenging van de 229 pk. Je komt dus goed vooruit. In de sportstand voel je de pit direct. Dan weet je wel dat het verbruik toeneemt. Als ik eerlijk ben, is het met deze auto helemaal geen straf om rustig in de Eco-stand te cruisen.
Conclusie
De Hyundai IONIQ 5 is een heerlijk ruime en comfortabele auto waar je ontzettend makkelijk aan went. Veel relaxter kun je niet rijden. Gewoon je actieradius in de gaten houden en met volle teugen genieten van geruisloze ritten binnen en buiten Nederland.