Review: de vrolijke myFirst Camera 2 laat je kind spelenderwijs met de omgeving omgaan

by Imke

Kids en camera’s… niet per se de beste combinatie. Aan de ene kant omdat een dure camera aan de handen van je kind toevertrouwen niet het fijnste idee is. En aan de andere kant; wil je dat je kind al jong bezig is met alles door een scherm te bekijken? Zelf heb ik er altijd een dubbel gevoel bij. Benieuwd was ik dan ook naar de myFirst Camera van het Singaporese tech-merk myFirst. Met deze camera wonnen ze in 2021 een award voor ‘Best Imaginary Toy’. En dat onderdeel sprak me zeker aan, want als een kids camera een aanvulling kan zijn op de fantasiewereld van een kind, dan ben ik voorstander. We namen de proef op de som. Mijn dochters (6 en 7 jaar oud) mochten hun ‘inner’ fotograaf gaan onderzoeken met de myFirst Camera 2.

First things first, wat specs onder elkaar

De myFirst Camera 2 is speciaal ontworpen voor kinderen vanaf 4 jaar. Het is een Lichtgewicht mini-camera die geleverd wordt met 2 extra hoezen. Eén bescherm- en één waterdichte hoes waarmee je 3 uur lang tot 3 meter onder water aan de slag kan. Leuk voor de zomervakantie dus, maar ook in de sneeuw tijdens de wintersport. De batterij heeft een vermogen van 1000 mAh, waardoor de camera lang meegaat per oplaadsessie. Wel zo handig bij kids.

Eerste indruk

Wat als eerste opvalt en ook wordt benoemd door mijn dochters zijn de looks van de camera. Door de minimalistische vormgeving en de ‘blokjes’ bovenop heeft het wat weg van een mega-grote legoblok. De waterproof case is gelukkig transparant, waardoor de leuke kleuren van het toestel altijd zichtbaar blijven. De toetsen van het toestelletje werken prima intuïtief. Waardoor je als ouder maar één keer hoeft uit te leggen wat je waarvoor moet gebruiken. Vanaf dan kunnen je kids er prima zelf mee aan de slag. En ja… de filters zijn ook snel gevonden. Er staan heel veel grappige filters en fotolijsten op om je foto’s te tweaken. Je kind kan dus zeker creatief helemaal los gaan. Maar ook spelenderwijs met de omgeving omgaan. Pluspunten! Wat ik verder ook een prettig iets vond, is dat er verder geen spelletjes op de camera staan. De camera is dus echt bedoeld om foto’s te maken. Nothing more.

Inmiddels ligt de myFirst Camera 2 standaard thuis op de keukentafel. En zie ik mijn dochters meerdere keren in de week de camera even pakken om iets vast te leggen. Leuk! Soms wordt ie zelfs om de nek gehangen en wordt de camera een hele dag mee op ‘sleeptouw genomen’.

Ben je kortom op zoek naar een toffe gadget waarmee je kids ook echt creatief worden uitgedaagd, dan is de myFirst Camera 2 een aanrader. De camera is te koop via de startup Kidstech.world .