De Fiat Tipo Station Wagon is er ook als Hybride Cross-versie– en dat móéten we uitproberen

De Fiat Tipo is er ook als Hybride Cross-versie– en dat móéten we uitproberen

De hybride hype is nog lang niet voorbij. Dat zien we aan de ene kant terug bij de bestuurder, die bijna niets anders meer wil. Aan de andere kant is deze doorzettende trend ook terug te zien bij autoleveranciers. Opvallend is dat bij de Fiat Tipo, een auto die we al langer kennen, maar onder het mom van de hybride golf toch nog een make-over krijgt. De grote vraag is natuurlijk: is het gelukt? Wij testten het uit.

Keurig geparkeerd wacht daar de Fiat Tipo Hybrid Cross, in de prachtige Grigio Colosseo kleur, wat de wagen een stoere look geeft. De matzwarte details aan de buitenkant bevestigen dat beeld alleen maar meer. Deze zijn te spotten op de buitenspiegelkappen, de portiergrepen en B-stijlen. Ook het logo in de zwarte grille en het feit dat de cross-versie wat hoger staat – 4 centimeter, om precies te zijn – maakt de auto potig en vrij robuust. Aan de buitenkant is het model dus meer dan goed gekeurd. Rijd ’ie dat ook?

Ideaal voor avontuurlijke ritjes

Door de verhoging valt direct op dat deze Fiat Tipo uitermate geschikt is voor een wat ruiger wegdek, zonder dat je schade brengt aan het uiterlijk van de auto. Toch betekent dat niet dat de rijervaring daardoor minder wordt. Integendeel, achter het stuur – ook weer hier oog voor detail door de chroomlijst – heb je het gevoel dat deze station wagon best wat aankan. Het wat wilde karakter leent zich goed voor een avontuurlijk ritje.

De Fiat Tipo Station Wagon is er ook als Hybride Cross-versie– en dat móéten we uitproberen
Wij gingen met de Tipo naar het prachtige eiland Texel.
Op de boot richting Texel
Op de boot richting Texel

Hybride aandrijflijn

Belangrijk daarom is dat de elektro-ondersteuning van deze Hybrid Cross niet veel ruimte inneemt, en ook niet zo veel weegt. Dat zie je juist vaker bij andere hybride modellen. Het voordeel hiervan is dus dat je wat lichter op de weg rijdt, en gewoon vlot en soepel kan blijven schakelen. De hybride aandrijflijn wordt gevormd door een 1,5-liter viercilinder turbobenzinemotor met 130pk en een toegevoegde 48V elektromotor. De prestaties van de Fiat Tipo voelen daarom gemakkelijk aan, zonder veel poespas, maar met de nodige krachtbron.

Lees ook:  Safety first: waar moet je op letten bij de aanschaf van een motorhelm?

En ook technologisch zit het wel snor. Het nieuwe 10,25-inch touchscreen springt direct in het oog. Het ziet er strak en modern uit, zeker vergeleken met eerdere modellen. De bediening ervan is fijn en precies zoals je verwacht van het uConnectTM 5 systeem.

Fiat Tipo interieur

Kortom: de Fiat Tipo Station Wagon Hybrid Cross staat niet alleen prachtig op de parkeerplaats, maar ook de rij-ervaring is ‘perfetto’.

De Fiat Tipo Station Wagon is er ook als Hybride Cross-versie– en dat móéten we uitproberen

0 comments on “De Fiat Tipo is er ook als Hybride Cross-versie– en dat móéten we uitproberen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *