Review vernieuwde Mazda MX-30: 100% elektrisch, 100+ % rijplezier

Review vernieuwde Mazda MX-30: 100% elektrisch, 100+ % rijplezier

Elektrisch rijden wint snel terrein. Het tankpistool wordt massaal ingeruild door een stekker. En hoewel sommigen deze overgang lastig vinden, is het voor anderen een kans om op nieuwe ervaringen. En zo sta ik er ook in. De kans om op pad te gaan met de vernieuwde volledig elektrische Mazda MX-30 liet ik dan ook niet voorbij gaan.

De eerste indruk van de MX-30 model 2022 is prima. We zijn gewend van Mazda dat hun designers nooit zo maar aan de slag gaan. En dat zie je ook nu weer. Dit keer is het vertrekpunt ‘het Human Modern-concept’. Een richting die gebaseerd is op opkomende nieuwe waarden en levensstijlen. Een schot in de roos voor een 100% elektrische auto.

Review vernieuwde Mazda MX-30: 100% elektrisch, 100+ % rijplezier

Krachtige grill

Maar wat betekent dat nou concreet? Het model is gelabeld als crossover, maar dan wel een lekker compacte. De looks van de MX-30 zijn stoer en sportief zonder de finesses te vergeten. Als je ervoor staat, word je brutaal aangekeken door een krachtige grill. Maar als je de vloeiende lijnen van het model naar achteren volgt, ontdek je genoeg zachtheid en subtiele details.

Het two-tone kleurgebruik en basic, bijna aardse kleuren maken het design wat mij betreft af. De ‘suicide doors’ verdienen een speciale vermelding omdat ze het model een eigenwijs karakter geven. Dat werkt ook door in het interieur. Natuurlijk heb je alles wat je nodig hebt om veilig en comfortabel te rijden binnen handbereik. Het overzichtelijke dashboard met een HUD biedt een reeks systemen die je veiligheid en die van andere weggebruikers garanderen.

Lees ook:  Do’s en don’ts: hoe je het beste een profiel maakt op een dating app

Exterieur

Duurzaam interieur

De cockpit is heel compleet en fraai vormgegeven. Natuurlijk is er een lekker groot touchscreen met alle functies die je mag verwachten en waar je makkelijk je smartphone aan koppelt. Als je iets naar beneden kijkt, zie je een gelaagde middenconsole waar de kurken details meteen opvallen. (Leuke weetje: Mazda is ooit gestart als kurkproducent). Samen met de bekleding is het interieur zo duurzaam mogelijk ontwikkeld. Hiervoor is gerecycled plastic gebruikt en de kurk wordt ook verantwoord geoogst.

Interieur

Allemaal prachtige features natuurlijk, maar hoe rijdt de MX-30? Daar kan ik heel kort over zijn: Super. De overbrenging van het e-Skyactiv-systeem gaat heel geleidelijk. De automaat zorgt dat de power uit de batterij heel soepel wordt omgezet in snelheid. Leuk is ook dat je met de stuur paddles zelf ook kunt meeschakelen als je dat wilt. Geavanceerde audiotechnologie zorgt dat je toch de motor kun ‘luisteren.’

Review vernieuwde Mazda MX-30: 100% elektrisch, 100+ % rijplezier

Lekker snelladen

Tot slot nog de vraag of een actieradius van 200 km (WLTP) genoeg is om lekker te toeren. Geloof me dat is het. Het gros van mijn kilometers maak ik in de omgeving (ca. 30km naar mijn kantoor) en dat betekent dat hij niet eens elke dag aan de laadpaal moet. En voor langere ritten is het super dat het vermogen dat de Mazda MX-30 aan kan verhoogd is. Snelladen kan laden onderweg in minder dan 26 minuten. Voor je het weet zit je dus weer achter het stuur en kun je met veel plezier genieten van heel veel elektrische kilometers.

Lees ook:  Staycation of lockdown roadtrip? Hoe je ook nu een heerlijk vakantiegevoel creëert

Opladen

0 comments on “Review vernieuwde Mazda MX-30: 100% elektrisch, 100+ % rijplezier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *