Review QWIC Premium i +Auto ebike: altijd ontspannen op de (e)fiets

by Petrick de Koning

Elektrisch rijden en automatisch schakelen noemen we in één adem als we het over auto’s hebben. Het schakelsysteem helpt je de kracht van de elektromotor slim en efficiënt om te zetten in pure snelheid. De Premium i +Auto ebike van het Nederlandse fietsmerk QWIC heeft nu ook een automatische versnelling. Tijd om op te stappen voor een test.

Goede ergonomie

Het design van de fiets oogt goed doordacht. Het model houdt het midden tussen een stadsfiets en een wat sportievere tourfiets. De elektromotor en accu zijn redelijk subtiel weggewerkt, wat voorkomt dat je met een zwarte puist op je frame rondrijdt. Omdat ik met deze ebike ook wat langere afstanden wil afleggen (Bussum – Amsterdam vv) is de relatief rechte zit een pré. Ik heb geen zin om met pijn in mijn rug en/of polsen af te stappen. En dat hoeft dus niet. De ergonomie klopt en het zadel kun je eenvoudig stellen.

Dan de proef op som: hoe fietst de QWIC Premium i +Auto? Opstarten is een eitje. Je moet alleen niet vergeten ook de batterij even te activeren. Het scherm is helder en overzichtelijk. Je ontdekt snel hoe het werkt. Belangrijk omdat je hier ook je ideale rijsnelheid van de trapondersteuning instelt. Dan profiteer je optimaal van de automatische versnelling van de middenmotor.

Review QWIC Premium i +Auto ebike: altijd ontspannen op de (e)fiets

Minimale trapkracht

Eenmaal opgestapt is wegrijden een fluitje van een cent (en ook al daarvoor krijgt je fiets net een duwtje, waardoor ook wandelen prettig is). Met minimale trapkracht ben je vlot op weg. En doorschakelen gaat ook soepel. Als je echt op snelheid komt en bijvoorbeeld van een viaduct afzoeft en even inhoudt, moet de fiets letterlijk even schakelen. Je trapt dan een fractie van een seconde in het luchtledige. Zoals gezegd pakt het systeem het dan snel weer op. Dit is volgens mij uiteindelijk vooral een kwestie van wennen.

Lees ook:  Zomers tafelen doe je zo!

Lekker doortrappen

Gelukkig hoef je de macht over het stuur en de snelheid niet helemaal uit handen te geven. Met een praktische plus- en minknop links op je stuur kun je ook zelf de ondersteuning bepalen. En dan is het lekker om even door te trappen. Ebikes zijn nu eenmaal – terecht – begrensd, maar dat heeft QWIC subtiel opgelost. Zo rond de 27 km/u krijg je op een relaxte manier wat extra weerstand. Als ik eerlijk ben is het ook prima om rond de 25 km/u op de dijk van Muiden naar Amsterdam te cruisen. Waar ik trouwens altijd langs het grote billboard van QWIC aan het water fiets.

Prima actieradius

De actieradius is altijd een discussiepunt. De afstand ‘op papier’ is vaak alleen te bereiken in de laagste stand. Voor mijn dagelijkse afstand (zo’n 50 km) is deze standaardbatterij (400 Wh) echt perfect. Ook als ik een groot deel in de hoogste versnelling rijd, kom ik goed thuis. Maar upgraden is natuurlijk geen probleem. Laden is bovendien heel simpel. Het kan met de accu aan de fiets of je klikt ‘m snel los om binnen te laden. Op die manier weet je zeker dat je weer met veel plezier kunt opstappen voor een volgende ontspannende (elektrische) rit.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy