Lancering Abarth 500e: de schorpioen gaat elektrisch én wereldwijd

by Imke

Vorige week mochten we op een prachtige locatie, de Krachtcentrale in Huizen, kennis maken met de volledig elektrische Abarth 500e. De Italiaanse autoproducent werd in 1949 door Carlo Abarth opgericht en in 1971 door Fiat overgenomen. Volgens de Abarth-filosofie moeten hun auto’s hanteerbare, sterk presterende en krachtige auto’s zijn. Maar bovenal klein en “gevaarlijk”, net als de Schorpioen. Vandaar ook de schorpioen als symbool voor deze auto. Met de introductie van de 500e wordt een nieuw tijdperk aangeboord door Abarth.

De nieuwe Abarth 500e is de felst reagerende Abarth; de elektrische aandrijflijn zorgt voor betere prestaties dankzij een betere gewichtsverdeling, meer koppel en een langere wielbasis. Het doel van de ‘electrificatie’ van Abarth was dan ook niet alleen een ‘groenere’ aandrijving, maar ook een pure, hardcore rijervaring.

Lancering Abarth 500e: de schorpioen gaat elektrisch én wereldwijd

Wat specs

Om even te duiken in wat specificaties: de nieuwe Abarth 500e is voorzien van een krachtige 42 kWh-batterij en heeft een vermogen van 113,7 kW (155 pk). Om een idee te geven, daarmee wordt vanuit stilstand de 100 km/uur al na 7 seconden bereikt. Niet slecht!

Dan de laadtijd, altijd een dingetje bij elektrisch rijden. Om de laadtijd te minimaliseren is de 500e voorzien van het 85 kW-snellaadsysteem. Daarmee is de batterij al binnen vijf minuten voldoende bijgeladen voor de gemiddelde dagelijkse autorit (zo’n 40 km).

Verder is geluid echt key voor het Italiaanse merk. Het is meer dan een technisch kenmerk. Wat dat betekent? De nieuwe Abarth 500e biedt een meeslepende geluidsbeleving voor iedereen die elektrisch wil rijden zonder de onmiskenbare brul van een Abarth te moeten missen. Dit geluid hoort namelijk al sinds generaties bij het merk. Overigens is het fijn te weten dat je deze feature ook uit kan zetten…

Lees ook:  De Portugese schatkist in hartje Amsterdam: bij ARCA proef je de wereld op je tong

Interieur Schorpioen

Nieuwe doelgroep

Wat opnieuw duidelijk werd bij de presentatie is dat het merk Abarth een echte trouwe fanbase kent. Abarthisten genoemd. Maar met de 500e wint het merk waarschijnlijk ook fans onder mensen die niet meteen als eerste keus een Abarth zouden kiezen.

Benieuwd geworden? De Abarth 500e Scorpionissima is vanaf nu leverbaar vanaf € 44.000,-.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy