Nieuwe modellen Citroën én Peugeot: le retour de l’élégance française

by Petrick de Koning

De elektrificatie van auto’s is niet meer te stoppen. En dat is niet voor niets. We zien steeds meer plug-in hybride en elektrische modellen op de markt. Peugeot en Citroën blijven niet achter bij die ontwikkeling. De lancering van twee spiksplinternieuwe modellen: de 100% elektrische Citroën ëC4 X en de plug-in hybride Peugeot 408 onderstreept dit. Ze hebben in ieder geval één ding gemeen: het zijn stijlvolle auto’s waar de Franse elegantie vanaf spat.

Zoeven met de ëC4 X

Bij de eerste blik op de nieuwe ëC4 X wist ik even niet zo goed wat het nou eigenlijk is. Een hatchback of toch een SUV? Citroën kiest voor de term fastback. Hij staat wat hoger op zijn wielen voor een stoere uitstraling, terwijl de mooie vloeiende lijnen voor een stijlvol silhouet zorgen. Wat dat betreft is het een échte Citroén, maar wel een die het benzinestation voorbij zoeft. Dit nieuwe model belieft alleen stroom. Het was een zogenaamde ‘statische’ lancering, dus een rijtest is nog niet mogelijk. Eind dit jaar komt hij op de Nederlandse markt. Als we het persbericht moeten geloven, is de ëC4 X rijk uitgerust. Je zoeft over de wegen als een vliegend tapijt. Precies zoals we gewend zijn van Citroën. De ëC4 X is leverbaar vanaf 40.840 euro.

Nieuwe modellen Citroën én Peugeot: le retour de l'élégance française

408, de looks van een limousine

De nieuwe Peugeot heeft veel weg van een kameleon. Het design zit vernuftig in elkaar en combineert allerlei horizontale en verticale lijnen. In combinatie met de bijzondere lak zie je vanuit elke hoek een andere auto. Dit fluïde karakter geldt ook wel een beetje voor het design. De GT Plug-in hybride die Peugeot presenteerde staat hoog op z’n 20” wielen, waardoor de grootte benadrukt wordt. Ook omdat de wielbasis vrij lang is (geleend van de 5008). Tegelijkertijd oogt de nieuwe 408 absoluut niet lomp, integendeel. Het design straalt aan alle kanten allure en klasse uit. Hij is op alle vlakken ruim bemeten, zeker achterin. Natuurlijk zit de bestuurder in een gelikte cockpit, maar ook passagiers achterin hebben het niet slecht. De been- en hoofdruimte zijn zeer riant. Dit draagt zeker bij aan de limousine-uitstraling. De consumentenprijs voor deze plug-in hybride start vanaf 46.160 euro.

Lees ook:  Getest: de vernieuwde Citroën C4 Cactus, zónder airbumps

Nieuwe modellen Citroën én Peugeot: le retour de l'élégance française

Kan niet wachten op de testrit

Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot ik achter het stuur kan kruipen van deze nieuwe aanwinsten. Wat mij betreft is de elegantie weer helemaal terug bij Citroën en Peugeot.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy