Audi meets designer Sabine Marcelis. Resultaat? Een Amsterdamse design laadpaal.

Audi meets designer Sabine Marcelis. Resultaat? Een Amsterdamse design laadpaal.

Met de groei van de elektrische auto’s, groeit ook de vraag naar laadpalen. Zo verwacht de gemeente Amsterdam in 2030 82.000 laadpalen nodig te hebben om aan die toenemende vraag te voldoen. Om hier een visualisatie van te maken; dat betekent dat er over ruim zeven jaar in Amsterdam om de 21 meter een laadpaal staat. Iets dat natuurlijk een positief effect op het milieu heeft. Maar tegelijkertijd heeft het invloed op hoe onze straten eruit zien. Om die reden ontwierp Audi samen met designer Sabine Marcelis en start-up in laadoplossingen Revolt een speciale laadpaal voor Amsterdam.

Nederland heeft de meeste laadpalen van Europa

Elektrisch rijden is één van de milieuvriendelijke ontwikkelingen die door gemeenten steeds meer wordt aangemoedigd. Nice to know: dit heeft ertoe geleid dat Nederland op dit moment per vierkante meter de meeste laadpalen van Europa telt. Automerk Audi heeft als doel vanaf 2025 geen brandstofauto’s meer te verkopen, en moedigt elektrisch rijden dan ook aan. Maar wil er tegelijkertijd ook voor zorgen dat het unieke stadsbeeld van Amsterdam eerder verrijkt dan verarmd wordt door de komst van duizenden laadpalen.

Designer Sabine Marcelis kwam daarom met een design laadpaal. In haar ontwerp ging ze terug naar de fundamenten waarop Amsterdam is gebouwd, wat letterlijk op palen is. Het zand onder de straten van de stad heeft ze in het ontwerp doorvertaald door gebruik te maken van een 3D printtechniek met zand. De spiegeling van het glas symboliseert de lucht, en wat daar gebeurt met de zon en het opwekken van zonne-energie. Zo komen de grond en de lucht samen in de laadpaal. Last but not least zijn ook de drie bekende Amsterdamse Andreaskruizen erin verwerkt.

Lees ook:  Test Volkswagen ID4: superfunctionele en ruime EV SUV

Audi meets designer Sabine Marcelis. Resultaat? Een Amsterdamse design laadpaal.

Bidirectionele laadpalen

Sabine Marcelis is een Rotterdamse designer die met Studio Sabine Marcelis. Kenmerkend voor haar werk is dat ze experimenteert en innoveert met materialen en veel gebruik maakt van glas. In het ontwerp van de Amsterdamse laadpaal, geïnspireerd op de het karakter en de historie van de hoofdstad, combineert ze dit met zonnepanelen. Op die manier geeft de paal echt iets terug aan de stad. Niet alleen visueel, maar ook in de vorm van stroom. Met behulp van de opgewekte zonne-energie kunnen er weer elektrische fietsen aan de paal worden opgeladen. Om in de toekomst nog efficiënter gebruik te kunnen maken van energie, is Revolt op dit moment volop bezig met de ontwikkeling van bidirectionele laadpalen. Daarmee kan een auto ‘twee kanten op laden’ en dus eveneens fungeren als energiebron.

Design we like!

Audi meets designer Sabine Marcelis. Resultaat? Een Amsterdamse design laadpaal.

Fotocredits: Rachel Ecclestone & Joshua Statie

0 comments on “Audi meets designer Sabine Marcelis. Resultaat? Een Amsterdamse design laadpaal.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *