Review Renault Austral: een ‘Nouvelle Vague’ SUV met atletische elementen

Review Renault Austral: een ‘Nouvelle Vague’ SUV met atletische elementen

Het merk Renault is in mijn leven gekomen toen mijn vader in de jaren negentig besloot een Renault Nevada te kopen. Bordeaux rood was ie. En groot, een echte stationcar, waar vooral veel in kon. Met die auto hebben we heel wat kilometers afgelegd. Inclusief vouwwagen (en later caravan) achter deze wagen hangend, reden we jaarlijks vele kilometers diep Italië in. Inmiddels zijn we een jaar of 25 verder en ouder en is het merk Renault ook heel wat jaartjes ontwikkeling rijker. Afgelopen maand mocht ik afreizen naar Madrid waar de introductie plaats vond van de Renault Austral, een hybride SUV die past in het strategische plan (met de klinkende naam) ‘Renaulution’ van Renault Group.

De Renaulution is er met name op gericht de concurrentiepositie van het bedrijf te versterken. Met pijlers als wederopstanding, renovatie en revolutie willen ze een nouvelle vague aanwakkeren. Hierbij spelen (natuurlijk) duurzaamheid en deelbare mobiliteit een grote rol. Bijzonder hierin is dat de Austral het eerste model van Renault is dat wordt aangedreven door de nieuwste en krachtigere versie van het volledig hybride E-Tech-systeem (óf met 48V ‘Mild Hybrid’ benzinemotoren).

Review Renault Austral: een ‘Nouvelle Vague’ SUV met atletische elementen

Cruisen door het achterland van Madrid

Aangekomen in Madrid mogen we gelijk de proef op de som nemen en rijden we een 160 kilometer lange route door het achterland van de Spaande hoofdstad. Dwars door het prachtige Parque regional de la Cuenca Alta del Manzanares. Een natuurreservaat met dennenbossen, granieten rotsformaties en vanwege de herfst die haar intreden doet, prachtige herfstkleuren. Ook moet je niet raar opkijken als je midden op de weg opeens een koe tegen komt.  

Lees ook:  Getest: de Thule Urban Glide 2

Review Renault Austral: een ‘Nouvelle Vague’ SUV met atletische elementen

De Austral zorgt met haar fijne ligging voor een super comfortabele rit door het heuvelachtige landschap. Wat overigens langzaam veranderd in een berglandschap. Eén van de hoofd stops is namelijk het skigebied Valdesquí. Waarbij je stiekem tot boven de 2000 meter komt. Sowieso is het natuurlijk een apart gegeven dat in deze omgeving skigebieden liggen (gemiddeld ligt er 2 tot 3 maanden in het jaar sneeuw hier). Tijdens onze stop in Valdesquí worden we door fotograaf Götz Göppert nog bijgepraat over handige ‘angels’ wat betreft automotive fotografie. Helemaal handig in de context van het mooie landschap waarin we verkeren aldaar.

Ski piste Austral Ski piste Austral

Coolness factor

Met haar elegante, atletische looks zorgt de Austral voor een fijne ‘coolness’ factor. En dat voor een ruime gezinsauto. Overigens rijden wij in Madrid een esprit Alpine versie. Wat een exclusieve, sportief uitgevoerde versie van de Austral is, voorzien van dynamische designdetails. Opvallend is ook de vierwielbesturing, 4CONTROL Advanced. Waarbij vooral de draaicirkel opvalt. Die bedraagt tussen stoepranden slechts 10,1 meter, wat zelfs korter is dan die van sommige stadsauto’s. Handig als je wil keren op (Spaanse) smalle (berg)weggetjes waar niet zo snel een uitsparing te vinden is….

Alpine edition

Overigens is het in de auto ook goed toeven. Het riante interieur biedt genoeg ruimte aan kids, puberbenen en eventuele hond die ook nog mee wil reizen. Het zogenaamde OpenR-scherm werkt erg fijn; dit scherm geeft zowel het instrumentenpaneel weer als de navigatie- en multimediasystemen met bijbehorende Google-apps en -diensten. De twee 12-inch beeldschermen en de 9,3-inch head-up display beslaan samen een oppervlakte van bijna een vierkante meter (!). Een meeslepende intuïtieve ervaring wordt zo gesimuleerd.

Lees ook:  Een SUV moeilijk te besturen? Met deze tips ben jij koning achter het stuur

Multimedia

Nadat we de bergen rondom Valdesquí ‘bedwongen’ hadden, gingen we weer naar lager gelegen gebied. In de stad Segovia, ook weer een prachtige plek waar een indrukwekkend aquaduct uit de Romeinse tijd (deels) doorheen loopt, verbleven we in hotel Parador de La Granja. Nice to know; het hotel is gevestigd in een gebouw dat oorspronkelijk gebouwd was als onderkomen voor de kinderen van Koning Carlos III.

Het mooie hotel

Roadtrip waardige Renault Austral

Na een vorstelijke nacht (pun intended) rijden we de volgende ochtend weer een zelfde hoeveelheid kilometers terug richting Madrid. Deze keer een andere route dan de dag ervoor, maar opnieuw eentje waarbij je je ogen uitkijkt. De roadtrip-waardige Renault Austral maakt van het ‘on the road’ gevoel een top ervaring. Langzaam gaan we op in het Spaande landschap. In de verte zien we vanuit ons raam nog hete luchtbalonnen opstijgen vanaf de grond. Een magische aanblik. De 24-uurs ontmoeting met de Austral blijft zo nog lang hangen in gedachten. Wanneer zien we elkaar weer?

De nieuwe Renault Austral is per direct te bestellen en is vanaf eind 2022 bij de Renault dealer te bezichtigen. Bekijk alle prijzen op renault.nl.

0 comments on “Review Renault Austral: een ‘Nouvelle Vague’ SUV met atletische elementen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *