Bij sommige modellen zie je meteen dat de stationwagen leidend was in het design. De bijbehorende hatchback is dan een bruut afgekapte versie. Als je Peugeot 308 ziet staan, weet je zeker dat de designers zich er niet zo makkelijk vanaf gemaakt hebben. Het stijlvolle ontwerp van deze hatchback is wat mij betreft volledig in balans. Super dus dat we een nieuwe Peugeot 308 GT konden testen.
Deze nieuwste 308 telg van Peugeot heeft in ieder geval een zeer fraaie snuit. En als je ‘m openklikt knipperen de ‘leeuwentanden’ aan beide kanten van de opvallende grille bemoedigend. Het is echter zonde om meteen in te stappen. Daarvoor is het design gewoon te aantrekkelijk. Als je rond de auto loopt, zie je dat het lijnenspel van voor naar achter klopt. Je kunt in ieder geval niet negeren dat het een Peugeot is. Je kom het nieuwe, strakke leeuwenlogo aan elke kant tegen.
Lekker sportief karakter
Omdat de 308 lekker laag ligt, krijgt hij automatisch een wat sportiever uiterlijk. Het wat compacte, afgeknotte stuur in de overzichtelijke cockpit benadrukt het sportieve karakter. Het helpt ook dat je de stoelen makkelijk op je favoriete rijhouding instelt. Gelukkig hoef je dat maar één keer te doen omdat hij het vervolgens automatisch onthoudt.
Ultiem bediengemak
Het dashboard oogt luxe en je hebt in een oogopslag zicht op alle relevante functionaliteit. Vanaf je stuur en via het ruime interactieve multimediascherm inzet midden kun je alles eenvoudig bedienen. Voor ultiem bediengemak – en veiligheid natuurlijk – vind je aan de onderkant van het scherm sneltoetsen die je zelf kunt bepalen. Zo bedien je je navigatie, lievelingszender of favoriete temperatuur met één simpele touch. Als je toch old school wilt draaien en drukken zitten daaronder nog wat fysieke knoppen. Voor elk wat wils dus.
Heerlijk cruisen
Het middenconsole bevat de – automatische – versnelling die je met de bekende Stellantis schakelaar activeert. Ook de verschillende rijstanden kies je hier. Uit ervaring weet ik dat de sportieve stand heel goed bij deze auto past. Je schakelt de 1.2 PureTech motor met 130 pk eenvoudig op. De eerste meters lijkt het wel of de motor wat moeite heeft, maar al snel ben je op stoom en kun je heerlijk cruisen
Slim anticiperen
Het rijden zelf is heel relaxt door de bekende rijhulpsystemen. De adaptive cruise control met stop&go optie en lane assist zorgen dat de auto op de snelweg slim anticipeert op de andere verkeersdeelnemers. Op die manier kun je heel ontspannen rijden. Op andere wegen en in de stad is het juist heerlijk om volledig in control te zijn. Juist dan komen de rij-eigenschappen van de 308 heel goed tot hun recht.
Conclusie
De Peugeot 308 GT was al een succesnummer van Peugeot en dat zal het voorlopig zeker blijven. Deze auto is op alle vlakken in balans; wat betreft design, prestaties, ruimte en helemaal qua rijplezier!
0 comments on “Review Peugeot 308 GT: stijlvol, handzaam én sportief”