Review Citroën C5 Aircross: comfort en ruimte gaan hand in hand

by Petrick de Koning

Hoofdredacteur Imke reed eerder dit jaar met veel plezier een paar maanden in een C3 Aircross van Citroën. Stiekem heb ik deze kleine SUV natuurlijk ook uit geprobeerd en met plezier. Dat is echt een pittige compacte auto die heel prettig rijdt. Toen de kans voorbij kwam om zijn grote broer (of zus) te testen, was er geen twijfel. Wat betreft comfort is de grotere C5 Aircross plug-in hybride in ieder geval niet minder, integendeel. Maar er is veel meer.

Review Citroën C5 Aircross: comfort en ruimte gaan hand in hand Review Citroën C5 Aircross: comfort en ruimte gaan hand in hand

Met iconen als de DS, CX en XM heeft Citroën comfortabel autorijden tot kunst verheven. Ook de C5 Aircross profiteert van deze historie. En dat merk je aan alles. Zo vangt de slimme hydraulische demping in het onderstel oneffenheden in de weg moeiteloos op. De prettige stoelen in het stijlvolle interieur zorgen verder dat je onder alle omstandigheden ontspannen rijdt. Je stelt heel makkelijk je ideale zithouding in.

Aircross

Rustig en Ruimtelijk

Het interieur oogt sowieso rustig en ruim. De uitrusting heeft een luxe uitstraling door het strakke design en materiaalgebruik. Kleine details laten zien dat overal over nagedacht is. De balans in de cockpit is prima. Zowel voor als naast de bestuurder is er goed zicht op alles wat je nodig hebt. De knoppen en schermen geven je een goede situatieschets zonder dat je afgeleid wordt. Het is fijn dat je het dashboard voor je naar eigen inzicht kunt instellen. Je weet precies wat er aan de hand is omdat snelheid en navigatie in een oogopslag zichtbaar zijn.

Intuïtieve cockpit

Direct naast je is ook alles goed geregeld met een compleet 10” multimediascherm en intuïtieve knoppen op het middenconsole. Daar vind je trouwens geen pook meer. De 8-traps automatische bak stuur je aan met een schakelaar. Of met de flippers aan het stuur als je handmatig wilt schakelen. Hoewel de standaardnavigatie zeker voldoet, kun je ook je eigen navigatie-app gebruiken via Apple Carplay. Daarmee haal je bovendien zonder problemen je favoriete podcast of Spotify playlist binnen.

Lees ook:  Review: stoer, stijlvol met een klein hartje, dat is de Kia Niro Hybrid DynamicPlusLine

Interieur Citroen

Veel beenruimte

Als SUV in het C-segment is de Citroën C5 Aircross gewoon een ruime auto. Zoals gezegd zit je voor riant. Als passagier achterin lijd je ook helemaal niets. Extra voordeel is dat lange mensen (drie van de vier gezinsleden zijn bij mij 185+) de drie losse stoelen iets naar achter kunnen zetten. Wel zo prettig voor de beenruimte. Aan de andere kant zet je ze ook eenvoudig naar voren als je wat meer bagage wilt meenemen. De plug-in hybride heeft door de batterij iets minder bergruimte, maar nog steeds ruim voldoende. Zeker als je de stoelen platlegt, dan heb je een mooie vlakke laadvloer.

Soepele hybride power

Een ruime auto is vaak wel wat zwaarder en dat gewicht wil je wel vlot in beweging krijgen. Gelukkig kost dat de combinatie van een 1.6 benzine motor en 13,2 kwh elektromotor geen enkele moeite. Met zo’n 225 pk zit het wel goed met de power. De overbrenging is prima, waardoor je soepel en krachtig wegrijdt. Voor kortere ritten kun je volledig elektrisch rijden. Volgens het boekje kom je dan tot zo’n 55 km (WLTP). Onder minder gunstige omstandigheden is dat nog steeds genoeg voor de meeste dagelijkse ritten. En wil je verder? Geen nood, de zuinige benzinemotor brengt je waar je maar zijn wilt.

Conclusie

Aan alles zie en merk je dat Citroën met de C5 Aircross voor comfort en ruimte ging. Zeker in combinatie met de goede rij-ervaring is dat voor de volle 100 procent gelukt.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy