De DS 4 komt heel dicht bij het échte DS-gevoel

by Petrick de Koning

Bij DS denk ik automatisch aan de iconische snoek. Een auto die een subtiel lijnenspel combineert met soepel comfort. Vraag me niet waarom, maar zelf denk ik hierbij altijd aan een vliegend tapijt. De eerdere modellen van DS Automobiles riepen dat gevoel eerlijk gezegd nog niet bij me op. Tot ik de nieuwe DS 4 zag en instapte. Ik deel graag mijn belevenissen met de DS 4 E-Tense Cross, een plug-in hybride.

Als je naar de DS 4 loopt, geven de opvallende langwerpige koplampen je een bemoedigende knipoog. Ook de handgrepen komen uitnodigend naar buiten. Deze auto lijkt te zeggen: “Ik zie er aan de voorkant misschien wel heel stoer uit, maar ik ben veel meer dan mijn grote grille.” En dat klopt helemaal. Zodra je naar de zijkant loopt, herken je een lijnenspel dat door je oogharen inderdaad wat weg heeft van de oer-DS. Het design straalt een zekere eigenwijsheid uit. En hoewel de contouren vooral rond en vloeiend zijn, geven de driehoek- of diamanten accenten de DS 4 een eigen smoel.

De DS 4 komt heel dicht bij het échte DS-gevoel

De DS4 valt zeker op voor de deur!

Juiste balans in design

Het design zet je een beetje op het verkeerde been. Wat is het nou precies? De koets heeft duidelijke kenmerken van een hatchback. Maar als je goed kijkt, zie je ook overduidelijk de karakteristieken van een crossover. Gelukkig zonder de ‘on steroids look’ van heel wat SUV-achtigen. Wat dat betreft biedt de DS 4 de balans. De licht aflopende achterkant draagt daar zeker aan bij. De verhoudingen kloppen gewoon.

Complete cockpit

Eenmaal in de auto snap je de classificatie premium helemaal (niet alleen omdat ook binnen de diamanten accenten terugkomen). Het interieur past als een jas. De kleurstelling en materialen stralen pure klasse uit. Slimmigheden, zoals de blowers in de deur, geven een extra ruimtelijk gevoel. En de stoelen maken het luxe gevoel helemaal af. Ze zitten letterlijk als gegoten. Vanuit je fauteuil heb je zicht op een complete cockpit, inclusief HUD, en een duidelijk display met touchfunctie. Als bonus heb je ook nog een extra touchscherm boven de knoppen voor de versnelling en entertainment. Op papier klinkt dat misschien wat overdreven, maar in de praktijk vind je alles eenvoudig en op intuïtie. Precies zoals je het wilt (ik in ieder geval).

Lees ook:  10 x Amsterdamse terrassen die je gemist hebt

DS 4 cockpit DS 4 cockpit

Een eigen karakter

De subtiliteit in design komt ook terug in het rijgedrag en wegligging van de DS 4. De combinatie van een 12.4 kWh batterij (zo’n 60 km actieradius) en een benzinemotor zorgen voor een zeer soepele overbrenging van het vermogen. Hoewel er meerdere rijstanden zijn, helpt de techniek je zo efficiënt mogelijk te rijden. Hierdoor voelt de DS 4 eigenlijk als een elektrische auto. Het rijcomfort is voortreffelijk. Hij reageert direct en je hebt het idee dat je over de weg zoeft. Eventuele oneffenheden corrigeert het onderstel automatisch. En juist dat gevoel van zoeven onderstreept voor mij dat de DS 4 een échte DS is. Maar, zoals je mag verwachten, met een geheel eigen karakter.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy