Simpele gewoontes voor een gezondere lunchroutine op kantoor

Simpele gewoontes voor een gezondere lunchroutine op kantoor

Iedereen weet hoe belangrijk het is om de dag te beginnen met een goed ontbijt. Maar voor veel mensen is die motivatie om gezond te eten al flink weggezakt rond de lunch. En al helemaal op kantoor. Wie het druk heeft op werk propt er een bammetje met kaas in en wie tussen de bedrijven door snel wat moet halen komt al gauw terug met een gefrituurde snack. En dat vaak allemaal achter het bureau, met de ogen vastgelijmd aan het scherm. De lunchroutine kan dus gezonder. Met deze tips is dat gelukkig niet moeilijk.

Drink water

Hoe vaak heb je nu al wel niet gehoord dat je gedurende de dag genoeg water moet drinken? De reden is dat het ook gewoon echt waar is – en cruciaal voor je gezondheid. Maar zeker als het op de lunch aankomt is hydratatie essentieel! Het is namelijk zo dat de middag het belangrijkste moment van de dag is om genoeg te drinken. Zo haal je er de meeste energie uit. Maar ook je spijsvertering en concentratie verbeteren erdoor. Dus zelfs als je niet toekomt aan een maaltijd à la schijf van vijf, mag je jouw Dopper fles niet thuis laten.

Sta op (en maak een wandelingetje)

Dat lang stil zitten in dezelfde houding slecht voor je is, is niets nieuws. Veel kantoren proberen dit probleem te omzeilen met zit-sta bureaus en yoga stoelen. Als je het geluk hebt daar gebruik van te kunnen maken: good for you! Toch is echt bewegen nog beter voor je. Zeker als je gewend bent om je benen te kruisen (je doet je gewrichten en spieren er geen plezier mee). Probeer dus tijdens de lunch wat te wandelen, al is het maar door het gebouw. Tip: vraag een kantoorbuddy om met je mee te doen, samen maak je er sneller een gewoonte van.

Lees ook:  Met deze slimme tips eet je iedere dag voldoende groente en fruit

Ga voor gefermenteerd

Als je het moeilijk vindt om je maaltijden de avond van tevoren voor te bereiden en zo een gevarieerde lunch te verzorgen, kan je jouw lunch al verbeteren door wat vaker gefermenteerde producten te eten. Denk aan zuurkool, kimchi, kefir en yoghurt. Dit verhoogt de nutriëntendichtheid van je lunch en bevordert je darmgezondheid door de grote hoeveelheden probiotica. Belangrijk is wel dat je ook prebiotische producten binnenkrijgt, die de gezonde darmbacteriën weer aanvullen (haver, bananen en appels bijvoorbeeld).

Foto header via iStock, credits: p_ponomareva

0 comments on “Simpele gewoontes voor een gezondere lunchroutine op kantoor

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *