Review Nissan Juke Hybrid: minder uitstoot met meer karakter, prestaties en rijplezier

Review Nissan Juke Hybrid: minder uitstoot met meer karakter, prestaties en rijplezier

Dat Nissan duurzaamheid serieus neemt, zagen we al in 2010 toen de Nissan Leaf het licht zag. Dit was één van de eerste 100% elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Sindsdien zijn de ambities niet minder geworden. Integendeel! Nissan wil dat tegen 2030 driekwart van hun verkochte auto’s volledig elektrisch is. Op de weg daar naartoe hebben ze hun karakteristieke crossover Juke nu ook hybride gemaakt. Tijd om op pad te gaan met de nieuwe Juke Hybrid.

Review Nissan Juke Hybrid: minder uitstoot met meer karakter, prestaties en rijplezier

De Juke kennen we vanwege het toch wel opvallende design. Hij oogt stoer en robuust, maar wel met een subtiel lijnenspel. En door de aflopende achterkant heeft deze compacte SUV toch ook een vriendelijke uitstraling. Dat karakter zie je helemaal terug in de nieuwe hybride variant. Vriendelijker betekent in dit geval ook: minder belastend voor onze leefomgeving. De combinatie van een 1.6 viercilinder en een elektromotor stoot minder uit en zorgt tegelijkertijdl dat je soepel vooruit komt, in de stad en op de snelweg.

Algoritmisch schakelen

Slimme technologieën, hierbij bundelt Nissan de krachten met Renault, zorgen dat de nieuwe Juke zoveel mogelijk elektrisch rijdt. In de stad wel tot 80 procent van de tijd. Dat scheelt uitstoot en brandstofkosten (zo’n 40 procent minder benzineverbruik). Het mooie is dat je het samenspel tussen de motoren als bestuurder niet merkt. Met algoritmes regelt Nissan dat allemaal op de achtergrond, inclusief automatisch schakelen. Dit zorgt voor de relaxte rijervaring die we kennen van elektrische auto’s. Zeker als je de e-pedal knop indrukt. Je remt (generatief) en ‘gast’ dan met één pedaal. Wel zo comfortabel.

Lees ook:  Fietsen met de Gazelle Makki bakfiets & Fietsroute #2 van Amsterdam naar de Geitenboerderij

Interieur

Alles in één blikveld

Hoewel bovenstaande techniek best complex klinkt, merk je daar in de cockpit helemaal niets van. Daar kun je je volledig focussen op het rijden. De stoelen zijn comfortabel en het instrumentarium is heel functioneel. Alles wat je nodig hebt, vind je in hetzelfde blikveld. Inclusief een display tussen de klokken en een overzichtelijk scherm met alle functies die je mag verwachten. Naast basic navigatie en allerlei auto-instellingen ben je verzekerd van connectiviteit met Apple CarPlay en Google Home. De Bose-boxen in de hoofdsteunen zorgen bovendien voor een top audio-ervaring.

Nissan Juke Hybrid Nissan Juke Hybrid

Meer in balans

De veranderingen die Nissan doorgevoerd heeft bij de Juke Hybrid bevinden zich niet alleen onder motorkap. Ook de koets is op bepaalde punten aangepast. De eerst generatie Juke vond ik niet echt subtiel vormgegeven. Voor een crossover oogde het design wat hard, alsof deze compacte SUV zich een klein beetje overschreeuwde. Dat kan ik van dit model niet meer zeggen. Naast een dichte (minder agressieve) grill zijn de lijnen wat ronder, waardoor de auto meer in balans is. Gelukkig zonder dat het model zijn karakter heeft verloren.

Nissan heeft een goede slag geslagen met de Juke Hybrid. Super om weer een stap te zetten op weg naar minder uitstoot. Zeker als het resultaat er beter uitziet en de rijervaring met slimme technologie ook weer aangescherpt is.

 

0 comments on “Review Nissan Juke Hybrid: minder uitstoot met meer karakter, prestaties en rijplezier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *