Mediteren moeilijk? Met deze drie methoden kan jij het ook

Mediteren moeilijk? Met deze drie methoden kan jij het ook

We hebben het steeds drukker. En niet alleen met werk. Tussen de bedrijven door willen we ook nog een superouder zijn, sociale contacten onderhouden en onszelf ontwikkelen. Probleem is: we zijn maar mens! En dat betekent dat we ook flink wat rust nodig hebben. Steeds meer mensen grijpen daarom terug op meditatie – ook buiten spirituele kringen. Maar niet iedereen wordt warm van het idee om in stilte te ontspannen en te denken aan… niets? Dat is begrijpelijk, want het is knap lastig. Maar dat hoeft mediteren niet te zijn. Met deze tips kom je een heel eind.

Tekenen

Dat geconcentreerde creativiteit kan ontspannen, weten ervaren beoefenaars maar al te goed. De tekenmethode ‘zentangle’ is daar een goed voorbeeld van. Hierbij herhaal je geometrische patronen die uiteindelijk een afbeelding creëren. En je hoeft hier geen Picasso voor te zijn. Sterker nog, bijna iedereen kan het. Het idee is dat je elke lijn bewust zet, zodat je een verbinding creëert tussen je hand, het papier en je geest. Een gum is dan ook taboe! Het resultaat is namelijk niet belangrijk, het proces wél. Een sessie duurt minimaal 15 minuten, maar in principe zit er geen tijdslimiet aan vast.

Muziek luisteren

Onderweg naar werk, in de sportschool of tijdens het doen van de boodschappen luisteren veel mensen naar muziek. Maar ben je echt aan het luisteren, of is het een manier om het ruis van alles om je heen te vervangen voor nieuw achtergrondgeluid? Bij veel mensen is dat laatste het geval. Toch is écht luisteren heel anders. Pak je favoriete album erbij, sluit je ogen, vind een ontspannen houding en luister het eens van begin tot einde. Probeer ondertussen op je ademhaling te letten en je zal merken dat dit enorm ontspannend werkt.

Lees ook:  Hoe je jouw (mannen)huid soepel en jong houdt

Wandelen

Dat je alleen in een stille houding kan mediteren is een misverstand. Zelfs de oude Grieken zagen al de voordelen van juist wandelen tijdens het denken en de bezinning. Om wandelmeditatie te proberen, zet je bewust stappen en laat je jouw aandacht naar de zolen van je voeten afglijden. Zodra je een stap zet adem je uit, om vervolgens weer de volgende te nemen. Hier staat dus de verbinding tussen lichaam en geest centraal. Om deze meditatie naar een hoger niveau te tillen, zeg je ‘ik ben hier’ afwisselend met ‘ik ben naar huis’ bij elke stap. Zo spreek je jouw besef uit dat je overal bent en ook altijd thuis. Daarmee valt het idee van een zoektocht, een bestemming, langzaamaan weg. Het enige dat overblijft is jij in het hier en nu.

Foto header via iStock, credits: Paul Campbell

0 comments on “Mediteren moeilijk? Met deze drie methoden kan jij het ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *