Examenstress? Bereid je voor met onderstaande tips

by Redactie

Zit je dochter/zoon of jijzelf misschien wel in het laatste jaar van je middelbare school? Dan kijk je vast al reikhalzend uit naar het moment dat je na vier, vijf of zes jaar eindelijk je diploma in ontvangst mag nemen. Om daadwerkelijk met dat papiertje op zak het schoolgebouw te verlaten, zul je wel eerst de eindexamens moeten halen. Het is dan ook niet gek dat veel leerlingen best nerveus worden wanneer de examens dichterbij komen. Gelukkig zijn er voldoende tips en trucs om deze examenstress de baas te blijven, zodat jij met een gezonde mindset aan je examens begint. We geven je hieronder handige tips zoals oude examens oefenen en het maken van een goede planning.

1. Volg een gezond dag- en nachtritme

Wanneer je stijf staat van de stress rondom je examens kan het verleidelijk zijn om nog tot in de late uurtjes te blijven studeren. Dit is echter niet aan te raden. Wanneer je namelijk niet genoeg slaap krijgt wordt het moeilijk om je te blijven concentreren, en slaat je brein bovendien minder goed informatie op. Ook het nemen van pauzes tussen je studiesessies door verfrist je hersenen, waardoor je na een korte break weer optimaal gefocust bent.

2. Ga met oude examens oefenen

Ben je zenuwachtig omdat je niet goed weet wat je van de eindexamens moet verwachten? Ga dan eens met oude examens oefenen van de afgelopen jaren. Oude examenvragen zijn zowel online als offline volop te vinden, en geven je een goed inzicht in de manier van vraagstelling en de moeilijkheid van de vragen. Je zult zien dat dit in veel gevallen helemaal niet zoveel anders is dan wat er al tijdens gewone toetsen van je gevraagd is.

Lees ook:  Hoe ‘masculinity’ eruit ziet in 2019

3. Maak een goede planning

Tijdens de eindexamenperiode moet je in korte tijd je kennis opfrissen over tal van onderwerpen. De ene dag moet je vragen beantwoorden over wat je de afgelopen jaren over het Engels hebt geleerd, de volgende dag moet je al je kennis over wiskunde of geschiedenis paraat hebben. Het is dan ook belangrijk om goed te plannen. Besteed meer tijd aan de vakken waar je wat minder goed in bent, begin ruim op tijd met examens oefenen en spreid je studiesessies.

4. Wees je bewust van wat je al wel behaald hebt

De eindexamens beslaan kennis die je gedurende je hele middelbare schooltijd hebt opgedaan. Wel iets anders dan een toets over enkel de stof van de laatste acht weken dus. Dat dit tot zenuwen leidt is begrijpelijk, maar besef je ook zeker dat je al genoeg toetsen over deze stof hebt gemaakt. Immers, anders zou je nu niet het laatste jaar van je schooltijd hebben gehaald. Ga je genoeg voor je examens oefenen, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat je deze eindexamens nu niet zou halen.

5. Zorg voor gezonde afleiding

Met gezonde afleiding bedoelen we natuurlijk niet dat je iedere tien minuten op je telefoon kijkt. Zoek tussen het examens oefenen door naar nuttige vormen van afleiding, om de stress van je af te zetten en je hoofd leeg te maken voor nieuwe studeerrondes. Loop bijvoorbeeld een uurtje hard, zoek je vrienden op om samen te lunchen of ga gewoon even lekker een film kijken.

Lees ook:  Waarom een zorgverzekering speciaal voor studenten een goede keuze is

Foto header via iStock, credits: smolaw11

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy