De vernieuwende F1-auto van wereldkampioen Max Verstappen is onthuld: hij mag met de RB18 zijn titel gaan verdedigen. Wat is er nieuw aan deze wagen?
Het reglement van 2022 is compleet veranderd, en dat betekent dat de F1-auto’s ook helemaal anders zijn. Sterker nog, alles is anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar moeten de teams het doen met de 1,6-liter V6 met hybriedetechniek – net zoals vorig jaar. De F1-auto’s zijn zo ontwikkeld zodat ze beter inhalen. Dat belooft extra spannende races dus.
Nummer 1
Hetzelfde geldt voor de auto van verdedigend wereldkampioen Max Verstappen. Waar de vorige RB15-16B veel op elkaar leken, is dit toch wel echt een nieuw ontwerp. De RB18 rijdt op dikke 18-inch wielen met dichte wieldoppen in plaats van de 13 inch velgen. Door de nieuwe sponsor – Oracle – is er ook een nieuw logo op de auto te vinden (al blijft het Red Bull pallet hetzelfde). Ook verrassend: Max Verstappen zal niet meer onder nummer 33 rijden, maar onder nummer 1. Gaat hij hier ook de eerste plaats mee pakken? Dat moeten we nog zien, als eerste tijdens de tests in Barcelona.
E10-brandstof
Motors verder ontwikkelen mag niet meer door de ontwikkelingsstop voor motoren, ingelast tot 2026. Een kleine aanpassing is dat er nu met E10-brandstof wordt gereden, met minder ethanol dus. Zit er dan een Red Bull-motor in? Nee, het Japanse merk blijft de F1-motor voor Red Bull leveren. We weten dat de Honda-krachtbron goed genoeg is om het kampioenschap mee te winnen, al bleef het wel een uitdaging voor Verstappen. Als de termijn van de ontwikkelingsstop voorbij is, is Red Bull van plan zelf de motor te gaan bouwen. Spannend, maar daarvoor moeten we dus nog even wachten.
De aerodynamische elementen houdt Red Bull, zoals verwacht, nog even geheim, maar we zijn wel enorm benieuwd.
Foto header via iStock, credits: AndreaAstes
0 comments on “De nieuwe F1-auto van Max Verstappen is eindelijk hier en totaal anders dan de vorige”