CUPRA Born, 100% elektrisch met Spaanse pit

CUPRA Born, 100% elektrisch met Spaanse pit

CUPRA? Ik moest even googlen, maar toen had ik ‘m door. Het is de elektrische tak van SEAT, dat al jaren onder de Volkswagen paraplu hangt. Een zelfstandig merk dus, maar wel met gedeelde technologie. Vandaar ook de enorme gelijkenis met de ID.3. Dat noem ik één keer, want de CUPRA Born is mans (of vrouws) genoeg om volledig op de eigen merites beoordeeld te worden. Let’s go!

CUPRA gaat voor sportief en dat zie je meteen als je de Born Performance One ziet staan. De 19” lichtmetalen sloffen met typische koperen accenten vallen direct op. Zeker omdat de auto lekker laag is. Als je verder kijkt zie je een grappig detail in de dorpels. Eenmaal voor de Born, is niet te missen dat je met een CUPRA te maken hebt. De makers hebben dat er prominent opgezet (achter ook trouwens). De ‘luchthapper’ draagt bij aan de sportieve uitstraling die CUPRA graag wil. Daarin zijn ze consequent. De achterkant is uitgerust met een fikse spoiler en een led-strip die niet zou misstaan op KITT van de Knight Rider.

Standaard sportstoelen

De externe looks zitten dus wel goed. Eenmaal achter het stuur zie je dat het interieur gelikt is. De koperen accenten vind je op verschillende plekken terug. De standaard sportstoelen geven je meteen het gevoel dat je in een soort cockpit zit. Sportief kan soms wat spartaans ogen, maar daar is bij de Born geen sprake van. De uitstraling van het dashboard is prima. De knoppen op het afgeknotte stuur zijn functioneel zonder poespas. Dat geldt ook voor de rijhulpsystemen (oa adaptive cruise control en lane assist).

Lees ook:  Review Cowboy 3: De ideale stads e-bike met coole looks

Niet ‘roeren’

Het infotainment scherm biedt alles wat je nodig hebt, inclusief achteruitrij-/parkeercamera. Natuurlijk met Apple Carplay en Android Auto. De bediening met touch en slides is even wennen, maar dat heb je snel door. De versnellingen zitten rechts van het stuur. Ook dat is even wennen in ieder geval voor mij. Maar dat geldt eigenlijk voor alle automaten waar ik in rijd. Ongemerkt ben ik in de bocht toch in het middenconsole aan het ‘roeren’. Dat is CUPRA natuurlijk niet aan te rekenen.

Sportief geveerd

Genoeg over het uiterlijk en de functionaliteit. Rijdt de Born ook een beetje sportief. De Performance One heeft een maximaal vermogen van 150 KW/h of 205 pk. En dat is ruim voldoende om de dik 1.700 kg op gang te trekken. De overbrenging van een EV is sowieso elke keer weer een feest. Als ik de kenners mag geloven, is de acceleratie niet ultiem. Toch ben ik meer dan tevreden met het effect als ik het ‘gaspedaal’ intrap. Je bent zo weg. Door de wat stugge vering voel je oneffenheden in de weg wel goed. Dit valt mij op, terwijl anderen dat juist sportief geveerd noemen.

Spicy uitstraling

Ik ben fan van de CUPRA Born. Hij komt overduidelijk uit de VW stal, maar heeft onmiskenbaar een Zuid-Europees karakter. Qua rijprestaties zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar het is zeker gelukt om de uitstraling te spicen met flink wat Spaanse pit!

0 comments on “CUPRA Born, 100% elektrisch met Spaanse pit

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *