Van ontbijt tot toetje: proteïne supplementen die niet in poedervorm komen

Van ontbijt tot toetje: proteïne supplementen die niet in poedervorm komen

Wat fit worden zo ongelooflijk lastig kan maken, is dat je niet alleen lekker mag bewegen in de sportschool, maar óók moet zorgen dat je de juiste voeding binnen krijgt. Want energie verbruiken zonder het eerst binnen te krijgen is, tsja, onmogelijk. En elke fitnessliefhebber weet: proteïne, proteïne en nóg eens proteïne. Maar niet iedereen wordt blij van al die shakes vol supplementen in poedervorm – en zo hoeft het ook niet te zijn. Daarom hier een lijstje met alternatieven, die je dieet de hele dag door ook nog eens veel lekkerder maken.

Ontbijt: overnight oats met Griekse yoghurt of kwark

Als je normaliter vroeg uit de veren bent en je het liefst onmiddellijk in de sportschool staat of je dag begint met een rondje om het park, dan is een proteïnerijk ontbijt essentieel. Om het jezelf heel makkelijk te maken, dan bereid je de avond van tevoren al wat overnight oats voor. Het enige wat je nodig hebt is havermout met wat Griekse yoghurt of kwark en jouw favoriete toppings naar keuze. Banaan en pindakaas doen het altijd goed.

Snacks: tortilla chips, koekjes, noten

Als je een liefhebber bent van snacks, dan kan het soms nog best een klus zijn om tussendoortjes te vinden die ook boordevol proteïne zitten. Gelukkig zijn er steeds meer merken die zich daar bewust van zijn. Zo heb je de chips in tortilla stijl van Quest – die net als de echte tortillachips smaken, en dus net zo lekker. Een andere optie, van hetzelfde merk, zijn de double chocolate chip koekjes vol textuur, smaak en voedingsstoffen. En als je geen toegang hebt tot bepaalde merken, dan is een handjevol noten nooit weg. Voor een extra dosis proteïne, eet dan amandelen, walnoten, pistachenoten of cashewnoten.

Lees ook:  De nachttrein keert terug: binnenkort kunnen reizigers van Amsterdam naar Zürich

Avondeten: quinoa proteïne pannenkoekjes

Als je wél oke bent met proteïnepoeder maar het niet prettig vindt om te drinken, waarom voeg je het dan niet toe aan het beslag voor quinoa pannenkoekjes, bijvoorbeeld? Ze zijn trouwens ook heerlijk als ontbijt of lunch, maar zeker voor het avondeten zijn pannenkoeken een simpele manier om wat meer proteïne aan je dieet toe te voegen en koolhydraten te verminderen (het poeder lijkt namelijk aardig veel op meel). En wat ook niet verkeerd is, is dat ze zowel warm als koud goed smaken, en daarom handig om mee te nemen in je sporttas. Je hebt dus proteïnepoeder nodig om het meel te vervangen, wat quinoa, havermout en eiwit – en there you go. Ook hier geldt dat je de pannenkoekjes prima kunt verrijken met je favoriete groenten of fruit.

Toetje: roomijs

Melk, room en eieren hebben inderdaad veel proteïne, maar hoe past roomijs nou in je dieet als er zoveel calorieën, suiker en vet in zit? Gelukkig zijn er tegenwoordig heel wat opties waar extra proteïne in zit, magere zuivel en die gezoet zijn met alternatieven voor suiker (zoals stevia of erythritol). Denk hierbij aan het merk Halo Top, Arctic Zero, Enlightened Light of de So Delicious Dairy Free Light-smaken (een win-win voor de veganisten onder ons). Zo zie je maar weer, een toetje hoeft helemaal niet ongezond te zijn.

Foto header via iStock, credits: Mila Naumova

0 comments on “Van ontbijt tot toetje: proteïne supplementen die niet in poedervorm komen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *