Unieke goede voornemens waar jij je wél aan kunt houden

Unieke goede voornemens waar jij je wél aan kunt houden

Met het begin van het nieuwe jaar heeft iedereen het lijstje met goede voornemens al klaar staan. Méér sporten, minder vet eten, nu écht stoppen met roken… je kent het wel. Maar er is een reden dat je elk jaar weer dezelfde doelen probeert te halen. Het is namelijk nogal overweldigend om het jaar te beginnen met een hele waslijst aan dingen die je moet veranderen, kunnen en doen. Toch kan je het ook anders aanpakken. Met deze unieke goede voornemens lukt het jou om 2022 af te sluiten zoals jij dat echt wilt.

Ga voor het kwartaal, niet voor het hele jaar

Het kan best pittig zijn om plotse veranderingen in je routine vast te houden – al helemaal als je dat zomaar 365 dagen vol moet houden. Verlaag de druk daarom, en stel doelen per kwartaal. Of je er nu voor kiest om eerst te focussen op creativiteit om later voor fitness te gaan, of juist dat je elk doel stapsgewijs opbouwt: deze techniek maakt het stukken makkelijker je goede voornemens te voltooien.

Eet niet alleen minder van iets, maar ook méér van iets anders

Minder vet, minder koolhydraten, minder vlees: het is nogal een opdracht om minder te moeten eten (van jezelf). Zet er daarom altijd iets tegenover! Als je bijvoorbeeld veel eten afhaalt en bestelt, probeer dan om mee te beginnen één a twee keer in de week goed voor jezelf te koken. En als je wil stoppen met het drinken van koffie elke ochtend, vind dan een alternatief in thee, water met citroen of bijvoorbeeld matcha. Focus op het positieve, en het negatieve wordt steeds minder verleidelijk.

Lees ook:  Zo geef je thuis een geslaagd feest

Ga vaker naar de dokter – ook voor je mentale klachten

Als je iemand bent die werk boven alles plaatst of het altijd druk hebt met je gezin, kan je jouw doktersafspraken nog wel eens vergeten. Maar als je goed verzekerd bent, waarom zou je er dan geen gebruik van maken? Hetzelfde geldt voor mentale klachten. Want net zoals jouw lichaam alle goede zorg nodig heeft, verdient jouw geest dat ook (en na bijna twee jaar pandemie en isolatie is het geen gek idee om daar wat extra aandacht aan te besteden). Als je doel is om in 2022 gezonder te leven, schroom dan niet om hulp in te schakelen.

Neem de trap, wandel meer en kom uit je stoel

In plaats van dat je direct in januari voor een nieuw sportschool abonnement kiest, dat je vervolgens weer afzegt op het moment dat je een maand niet bent geweest, is het verstandig om op kleine manieren meer beweging aan je dagelijks leven toe te voegen. Zéker als je de hele dag moet zitten voor werk. Neem dus de trap, wandel naar plekken waar je normaliter kort naar fietst en creëer zo een gezondere levensstijl.

Breek een record – wat dat dan ook is

Wil je jouw zelfvertrouwen wat opkrikken en jezelf uitdagen? Probeer dan een record te breken. Je kunt bijvoorbeeld voor een persoonlijk fitness record gaan, iets totaal bizars uitkiezen voor de leuk of het groots maken en een wereldrecord proberen te verbreken. Je kunt het zo gek nog niet bedenken of er is een record voor.

Lees ook:  Een eigen bedrijf beginnen in deze tijd? Hier moet je op letten!

Leer iets wat je als kind nooit hebt geleerd

Niemand verwacht van je dat je binnen een jaar alles leert over de aandelenmarkt of hoe je auto’s in elkaar moet zetten. Houd het simpel! Ga eens na wat je als kind nooit hebt geleerd, maar wel altijd hebt willen leren. Kan je bijvoorbeeld al een handstand? Hoe zit het met jouw jongleer talent? Wel eens succesvol in een boom geklommen? Of misschien is het tijd om toch eens die naaimachine onder handen te nemen? Maak je innerlijke kind trots.

Tot slot is het belangrijk dat je de tijd neemt om je prestaties te waarderen. Rome is ook niet op één dag gebouwd – en vergeet niet dat voortgang niet lineair is, dus als het niet in één keer lukt, probeer je het gewoon nog een keer.

Foto header via iStock, credits: Alkestida

0 comments on “Unieke goede voornemens waar jij je wél aan kunt houden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *