Koffiecultuur op het werk: Waarom is een koffiezetapparaat belangrijk in de keuken van een kantoor?

Koffiecultuur op het werk: Waarom is een koffiezetapparaat belangrijk in de keuken van een kantoor?

De gemiddelde Nederlander is gek op een lekker bakkie koffie op het werk. Sterker nog, er heerst bij ons op de zaak een echte koffiecultuur. En hoewel we misschien tegenwoordig wat meer thuiswerken dan vroeger, is hier nog maar weinig aan veranderd. De echte koffieleuten weten elkaar vaak maar al te goed te vinden bij het koffiezetapparaat of onderweg daar naartoe op de werkvloer. Maar waar moet een goede koffieplek op het werk allemaal precies aan voldoen? Wij hebben het hier tot in de puntjes uitgezocht!

Het perfecte koffiezetapparaat op kantoor

Natuurlijk zijn er veel elementen die een goede koffieplek maken, maar het koffiezetapparaat speelt toch wel een van de grootste rollen binnen de koffiecultuur. Wanneer deze namelijk niet goed is, zullen er steeds minder collega’s waarde hechten aan een goed bakkie op het werk of het zelfs buiten de deur gaan halen. Dat maakt het als bedrijf belangrijk om alle trends goed te volgens, want ook het sociale aspect van een koffiezetapparaat in ieder bedrijfspand mag niet worden onderschat.

Belangrijk in iedere bedrijfscultuur

Als bedrijf wil je maar wat graag dat je werknemers het goed naar hun zin hebben en zo productief mogelijk zijn. Dit draagt immers bij aan goede resultaten en groei. Vaak dragen een goede en gezellige werksfeer en een positieve omgeving hier aan bij. Er zijn vele manieren om dit te bereiken, bijvoorbeeld door dagelijks een gezamenlijk koffiemoment in te lassen. In het Nederlandse bedrijfsleven kunnen de meeste werknemers een goede kop koffie maar wat goed waarderen, en dus vormt deze dagelijkse koffiecultuur een essentiële rol voor veel personeelsleden.

Lees ook:  Review Stromer ST3 speed pedelec: topfiets ‘on steroids’

Sociaal element

Het sociale element van een goede koffiehoek mag niet worden onderschat. Als de dag wat saai is zien veel mensen het halen van een kopje koffie als een echt uitje, en kletsen ze graag bij met collega’s, of dit nu over werk gaat of niet. Daarom is ook de locatie van een koffiezetapparaat belangrijk. Je wilt als werkgever niet dat het in de weg staat of te dichtbij het bureau van anderen, omdat zij dan de hele dag worden afgeleid. Kies daarom een strategische plek uit om een koffiezetapparaat met alle bijbehorende zaken kwijt te kunnen.

Koffietrends op het werk

Zoals al duidelijk werd is goede koffie op het werk geen overbodige luxe. Daarom veranderen de trends continue, zoals we dit ook zien aan de gemiddelde koffiedrinker buiten het werk. Als onderneming wil je uiteraard wel meegaan met deze veranderingen, zodat werknemers het niet met oude of gedateerde apparatuur of soorten koffie hoeven te doen. Lees daarom hieronder de grootste huidige koffietrends van 2022.

Duurzaamheid steeds belangrijker

Dit geldt niet alleen voor koffie, maar mensen gaan over het algemeen steeds duurzamer leven, en daar wordt ook de manier van koffiedrinken op aangepast. Er wordt zodoende steeds meer geneigd naar duurzame koffie en er zijn verschillende keurmerken die worden toegekend waaraan je dit kunt herkennen. Fairtrade en biologische koffie zijn populairder dan ooit binnen de koffiecultuur. Er wordt daarbij overigens niet alleen gelet op de manier waarop het product zelf wordt gemaakt. Maar ook op goede leefomstandigheden voor arbeiders en lokale flora en fauna.

Lees ook:  Welke (lees)bril past bij welk type hoofd?

Gezonde alternatieven

Veel mensen voegen maar wat graag melk, suiker of allebei toe aan hun koffie. Hoewel ze het daardoor vaak lekkerder vinden smaken, is het stukken minder gezond dan zwarte koffie. Vandaar dat er allerlei andere soorten plantaardige melk aan populariteit winnen, zoals bijvoorbeeld sojamelk, amandelmelk en kokosmelk. Veel werknemers zullen het zeker kunnen waarderen wanneer hier rekening mee zal worden gehouden.

Meer soorten koffie

Lang niet iedereen kiest meer voor een zwart kopje filterkoffie. Vaak blijkt zelfs dat vandaag de dag andere soorten koffie zoals cappuccino inmiddels vrijwel net zo populair zijn. Het is dus niet verkeerd om een divers aanbod te hebben met allerlei soorten koffie. De meeste koffiezetapparaten die worden gebruikt voor bedrijven zijn hier dan ook voor geoptimaliseerd en bieden voldoende opties. Zodoende kan iedere werknemer het bakje koffie drinken wat hij of zij het liefste heeft.

Personalisatie

In de laatste jaren is de zogenoemde single serve koffie ontzettend in opkomst geweest. Dat wil zeggen dat veel koffiedrinkers de voorkeur geven aan specifieke smaken en bijvoorbeeld pads, in plaats van een grote kop filterkoffie voor iedereen. Op die manier wordt het steeds persoonlijker. Het deinst echter wel wat in tegen de eerste trend van duurzaamheid. Omdat dit betekent dat er ook veel meer losse cups en pads worden gebruikt, wat minder duurzaam is. Daarom is het belangrijk dat dergelijke producten goed gerecycled worden, en veel koffiemakers doen dan ook steeds meer inspanningen om dit te stimuleren.

Tenslotte

De koffiecultuur bij bedrijven is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse routine van veel werknemers. We zien dat trends op dit gebied snel kunnen veranderen, en mensen steeds persoonlijkere wensen hebben op dit vlak. Als onderneming is het dus goed hier om in te spelen. Let daarbij goed op het aantal werknemers wat je hebt en zorg ervoor dat de koffiehoek op een strategische plaats wordt ingedeeld. Zodat het personeel er dagelijks een praatje kan maken en kan genieten van kwalitatief goede koffie.

Lees ook:  Let’s talk about seksualiteit: taboes, toys en meer

Foto header via iStock, credits: Probuxtor

0 comments on “Koffiecultuur op het werk: Waarom is een koffiezetapparaat belangrijk in de keuken van een kantoor?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *