Review Seat Arona mini-SUV: compacte en verrassend complete auto

by Petrick de Koning

Als ik eerlijk ben, kende ik de Seat Arona niet zo goed. Het model was me blijkbaar nooit echt opgevallen. Toen ik met de sleutels naar de testauto liep, was ik echter aangenaam verrast. Deze vernieuwde mini-SUV uit Spanje maakte meteen indruk met zijn prettige, eigenwijze uitstraling. Tijd voor een review.

De eerste indruk is dus goed. De Arona ‘kijkt’ je uitdagend aan met de vernieuwde grille en ronde mistlampen onder de gewone verlichting. Ook als je er omheen loopt oogt de combinatie van rood, zwart en chrome fris en heel sportief. Verder valt de strakke driehoekvorm van de spiegels op. Je ziet aan alles dat er goed over het design van het nieuwe model is nagedacht. SUV-varianten kunnen soms wat ‘on steroids’ ogen. Dat geldt zeker niet voor de Seat Arona, de verhoudingen kloppen prima.

Een frisse twist

De instap is, zoals je van een crossover verwacht, prettig. Je zit wat hoger en hebt goed zicht op wat er om je heen gebeurt. Dit geeft je ruimtelijk gevoel. Eenmaal achter het stuur kijk je naar een overzichtelijke cockpit. De uitstraling van het dashboard is praktisch en chique tegelijk. Een afgevlakt stuur aan de onderkant en rode accenten geven het interieur een frisse twist. Ook de praktische zaken kloppen. Het infotainmentscherm is ruim en overzichtelijk. Alle opties zijn eenvoudig via touch te bedienen. Dat kan ook tijdens het rijden gewoon veilig. Apple Carplay ontbreekt natuurlijk niet.

Interieur

Veilig op koers blijven

Op je stuur vind je een keur aan opties die je makkelijk bedient. En hoewel de Arona in het B-segment valt, is hij verrassend compleet uitgerust. Travel Assist zorgt dat je veilig kunt rijden. Lane Assist houd je op koers en ook de afstand tot je voorligger heb je letterlijk in beeld op je dashboard. De adaptieve cruise control houdt niet alleen de snelheid vast, maar bepaalt ook automatisch de afstand tot de auto voor je.

Lees ook:  De populariteit van de SUV onder de loep genomen

Versnellen en manoeuvreren

Tot zover de stationaire indruk, maar hoe rijdt hij? De testauto was de SEAT Arona 1.0 TSI (70 kW/95 pk) FR Business Intense, handgeschakeld. Is dat niet wat licht vraag je dan af? Als je de motor hoort, laat het snorrende geluid je misschien nog even twijfelen. Maar de acceleratie en rijprestaties zijn prima. Ook op de snelweg kun je soepel versnellen en manoeuvreren. Leuk detail is dat je in je dashboard advies krijgt over de juiste versnelling en wanneer door te schakelen. Nog even en je hoeft echt niets meer zelf te doen.

Lekker stoer

Ik ben blij dat ik de kans heb gekregen kennis te maken met de Seat Arona. Het gebruiksgemak en de prestaties passen perfect bij het stoere uiterlijk van deze mini-SUV. Hij is lekker compact en toch zeer volledig uitgerust. Voortaan kijk ik in ieder geval even om als ik er een voorbij zie zoeven.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy