Alfa Romeo Stelvio, de SUV die je echt wil hebben

by Wanda Bregman

Of ik de nieuwe Alfa Romeo Stelvio wilden rijden tijdens mijn trip naar Reims, ‘Ja, natuurlijk!’, was heel erg snel gezegd. Want deze sportieve SUV is prachtig om te zien, hij is stoer en tegelijkertijd elegant met bijna vrouwelijke lijnen. Daar komt het dynamische rijgedrag van de Stelvio (de heritage van het raceverleden van Alfa is te herkennen) bij en hij ligt als een blok op de weg. Het is een beetje stormy als we wegrijden, maar dat voel binnen niet. De motor is fluisterstil, wat overigens heel fijn converseren in de auto is. En mocht je toch de nasty brul van deze Alfa Romeo willen horen, want die heeft ‘ie namelijk wel, trap even flink het gaspedaal in. Zo fijn. Off we go.

Meer rijbeleving en weggedrag

Ik moet vier uur toeren van Rotterdam naar Reims en na twee uur stoppen we even. Tussenconclusie: De hoge zit geeft goed zicht aan alle kanten en, zoals je mag verwachten, kun je de stoel en stuur zo detaillistisch instellen dat je ubercomfortabel zit. De technologie liegt er niet om. Het stuurgedrag is lekker precies. Even over de witte lijnen en je wordt zachtjes doch gedecideerd teruggeduwd je baan in. Je kunt dit uitzetten, maar ik vind het wel prettig. Voor je tussen de sportieve tellers krijg je info over je rijgedrag en wat je precies verbruikt; L/KM. De Stelvio heeft een innovatief onderstel met een 50/50 gewichtsverdeling en de nieuwste rijassistentiesystemen: ADAS, Advanced Driver Assist Systems. Deze maken level 2 autonoom rijden mogelijk. Wat zoveel wil zeggen als dat gasgeven en remmen onder bepaalde omstandigheden door de auto zelf worden geregeld. Bijvoorbeeld als je te dicht op je voorganger zit. Maar je blijft uiteindelijk wel zelf in control. De Alfa Romeo Stelvio 2.0 AWD Super die ik rijd, weegt 1.660 kilo, is een viercilinder met een fijne 200 pk en in een kleine 6 seconden ben je van nul naar honderd, ik ben om!

Lees ook:  Dubai wordt dé vakantiebestemming van 2019

Dynamisch interieur, typisch Alfa

Het interieur is overzichtelijk en stijlvol met kwalitatief hoogstaande, zachte materialen en een strakke afwerking. Voor je zie je de authentieke ronde tellers, net als bij de Giulia, en o zo typisch Alfa. Deze robuuste SUV is voorzien van de nieuwste entertainment, topgeluid, en van een DNA-knop: rijstanden Dynamisch, Normaal en All Wheater. Dynamisch kan ik aanraden in de Franse heuvels. En dan even over het laadvermogen. We zijn met drie vrouwen en we gaan twee nachten weg, champagne drinken, eten en het nachtleven van Reims ontdekken, dan kun je je wellicht voorstellen hoeveel bagage er mee moet. Om maar te zwijgen van alle champagne die mee terug moet. Het past allemaal makkelijk. De trolleys, extra weekendtassen, de dozen en tassen met champagneflessen en nog wat extra tassen, want er moest ook geshopt worden.

Eindconclusie: Terwijl ik foto’s van deze beauty sta te maken in de Franse zon, komen er Italianen langs lopen: “This is the best Alfa!”, en ik kan niet anders dan het met hun eens zijn. Met volle tegenzin lever ik de Alfa Romeo Stelvio dan ook af. Alfa heeft zich toch wel een beetje overtroffen met deze super SUV. In alles. Rijgedrag, wegligging en interieur. Hebben dus, dat elegante, gespierde monster.

Prijs van de Alfa Romeo Stelvio Super: vanaf € 66.830,-.

Alfa Romeo Stelvio

 

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy