Koffiemerk De Koffiejongens komen met 'Mannentoeslag' op Wereldmeisjesdag

Koffiemerk De Koffiejongens komen met ‘Mannentoeslag’ op Wereldmeisjesdag

Vrouwen verdienen in Nederland gemiddeld 14% minder dan mannen in dezelfde functie. Bizar, toch? De Koffiejongens, bekend van de duurzame koffiecups, vond het daarom tijd voor actie. Niet alleen voor en door vrouwen, maar júist ook door mannen. Om die reden lanceren ze vandaag – op VN Wereldmeisjesdag –, een mannentoeslag van 14%. De beoogde opbrengst wordt door De Koffiejongens gedoneerd aan Project Fearless, een non-profitorganisatie die zich inzet voor gendergelijkheid door naschoolse trainingen aan te bieden aan meisjes tussen de 9 en 14 jaar. Naast financiële ondersteuning ontwikkelt De Koffiejongens in samenwerking met de organisatie een achtweekse cursus ‘Duurzaam Ondernemen’.

Vanaf vandaag betalen mannen 14% meer voor hun koffiecups dan vrouwen; het gemiddelde percentage salaris dat mannen meer verdienen. Op een werkend leven kan dit verschil oplopen tot wel €300.000,- aan misgelopen inkomsten voor vrouwen in dezelfde functie. Door mannen meer te laten betalen voor exact hetzelfde product, schijnen de koffiepioniers hun licht op de loonkloof en dragen ze een steentje bij aan de oplossing.

Koffiemerk De Koffiejongens komen met 'Mannentoeslag' op Wereldmeisjesdag

Lonen gelijktrekken, ongelijkheid laten voelen

Naast dat ze binnen hun eigen organisatie alle lonen voor gelijke functies gelijktrekken, wilden ze iets doen om de loonkloof onder de aandacht te brengen. Het streven is om met de mannentoeslag 25.000 euro op te halen voor Project Fearless. Een non-profit organisatie die zelfbewustzijn stimuleert bij meisjes in de meest kwetsbare leeftijd, namelijk 9-14 jaar.

Achtweekse ondernemerscursus voor honderd meisjes

Momenteel bundelen De Koffiejongens en Project Fearless ook de krachten voor de ontwikkeling van een achtweekse cursus ‘Duurzaam Ondernemen’ voor meisjes. De non-profit organisatie zet zich in voor gelijke kansen voor meisjes door naschoolse trainingen aan te bieden. De cursus biedt plaats aan honderd jonge dames.

Lees ook:  Lifestyle start-ups op Web Summit 2017

De eerste mannentoeslag op koffie in een notendop

– Op dekoffiejongens.nl kunnen (nieuwe) klanten aanvinken of ze de 14% mannentoeslag willen betalen.
– De toeslag is een vrijwillige optie voor mannen, vrouwen en iedereen die zich anders definieert.
– De opbrengsten gaan naar een nieuwe cursus ‘Duurzaam Ondernemen’ van Project Fearless, een non-profit organisatie die zelfbewustzijn stimuleert bij meisjes tussen de 9 en 14 jaar.

0 comments on “Koffiemerk De Koffiejongens komen met ‘Mannentoeslag’ op Wereldmeisjesdag

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *