Getest: de eerste 100% elektrische Mazda MX-30 in de mooie Douro-vallei

Getest: de eerste 100% elektrische Mazda MX-30 in de mooie Douro-vallei

Een paar jaar geleden mocht ik, op uitnodiging van Mazda, meekijken in het Mazda European Research & Development Centre nabij Frankfurt. Ontzettend inspirerend, want Mazda werkt vanuit de Kodo designfilosofie. Om preciezer te zijn; Kodo – Soul of Motion. Uitgangspunt is de vorm die zichtbaar is op het moment dat een beweging begint. Met als ultiem voorbeeld het moment net voordat een jachtluipaard zijn prooi gaat bespringen. Beginstadium van het ontwerp van een nieuwe Mazda auto is een brok klei, waarmee een modelbouwer aan de slag gaat. De klei wordt namelijk net zo lang bewerkt totdat er een perfecte beweging, kodo, in zit verwerkt. De basis voor elke Mazda auto… Mooi principe, niet? En nu is daar de allereerste 100% elektrische auto van Mazda, de Mazda MX-30. In Portugal mochten we hem als een van de eersten rijden.

Mazda Portugal

Eerste kennismaking met de Mazda MX-30

In de prachtige Douro-omgeving van Porto stond de Mazda MX-30 ons op te wachten. Een van de eerste dingen die opvallen is de ruimtelijkheid. De Mazda MX-30 is gebouwd rondom de inzittenden en geeft je alle space die je nodig hebt. Daarnaast vallen de portieren op; de zogenaamde freestyle achterportieren zijn te openen als de voordeur open is en draaien open tot 82 graden (dit is normaal 67 graden bij een achterdeur). Met een bereik van zo’n 200 kilometer (in ideale omstandigheden), kan je een prima eind rijden met de Mazda. En eenmaal gewend aan volledig elektrisch rijden, dan merk je dat je daar ook steeds beter op gaat anticiperen.

Lees ook:  Stadsfiets pur sang

Back

Kurk it is

Wat betreft het interieur zijn de gebruikte materialen van goed niveua. Strak en tijdloos zijn kernwaarden hierbij, maar het kent toch ook een aantal eigenwijze details. Het voornaamste voorbeeld is de toepassing van kurk als bekledingsmateriaal (de kurkfabriek bezochten we ook in Portugal) van onder meer de opbergvakken in de middentunnel. Daarnaast zijn ook de bekledingsstoffen op het deurpaneel zijn erg speciaal. Het middendeel van het dashboard bestaat uit een aantal verdiepingen. Hierdoor bevinden de daarop geplaatste knoppen en schakelaars zich direct onder handbereik, terwijl eronder ruimte is voor losse spullen. Eén van die knoppen is de centrale draaiknop voor het infotainmentsysteem.

Kurk Mazda MX-30 Mazda interior Interior Mazda

De Mazda MX-30 is kortom een elegante elektrische auto, met een Portugees ‘kurk-tintje’, die je zeker niet teleurstelt. De MX-30 is te koop vanaf € 33.140.

0 comments on “Getest: de eerste 100% elektrische Mazda MX-30 in de mooie Douro-vallei

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *