5 x jezelf fysiek en mentaal klaarstomen voor de wintermaanden

5 x jezelf fysiek en mentaal klaarstomen voor de wintermaanden

De koude dagen en nachten wachten op ons. Een tijd met veel gezelligheid, maar ook met uitdagingen. Veel mensen hebben tijdens de wintermaanden meer last van sombere gevoelens, hebben weinig energie en worden sneller ziek. De welbekende ‘winterdip’. Het is dus extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Hetgeen dat we vaak het snelste vergeten te doen. Begin dus nu al met jezelf klaarstomen voor de wintermaanden – mentaal en fysiek -, zodat je straks lekkerder in je vel zit en je de winter gaat rocken, vol energie en een rustige mind.

Naar buiten

Hoe koud het ook is, hoe weinig zin je ook hebt… naar buiten gaan is super belangrijk voor je lichaam en geest. Als je naar buiten gaat en beweegt, komt er endorfine vrij in je lichaam. Ook wel je gelukshormoon genoemd. Je merkt dat je na een wandeling en een frisse neus meer energie hebt. Plan een paar momenten op de dag in, wanneer je even naar buiten gaat. Zo wordt het naar buiten gaan langzaamaan een gewoonte, waardoor je op de lange termijn veel meer positieve effecten zult ervaren.

Weerbaarheid van binnenuit

Je kunt wachten totdat je ziek wordt, of zo goed mogelijk voor jezelf zorgen, waardoor je weerbaarder wordt. Wat je lichaam nodig heeft? Voldoende vitaminen. Doordat de meeste mensen vaak bewerkt voeding eten, gaan er veel vitaminen verloren. Kies daarom voor onbewerkt voedsel en vul je vitaminevoorraad aan met supplementen. Vind je het lastig om te kiezen welke supplementen jij nodig hebt? Laat een check doen, zodat je precies weet welke tekorten je hebt. Een vitamine die je tijdens de wintermaanden sowieso extra hard nodig hebt? Vitamine D.

Lees ook:  Vakantie vieren tijdens Coronatijd

The Iceman – Wim Hof

De Wim Hof-methode staat bekend om zijn drie pijlers: koude training, ademhaling en mindset (focus). Blootstelling aan kou heeft meerdere bewezen voordelen voor je gezondheid. Zo train je het hart en vaatstelsel, versterk je je immuunsysteem en verbetert je slaapkwaliteit. Ook merk je na een tijd dat je lichaam het veel minder snel koud krijgt. Allemaal extra hard nodig tijdens de wintermaanden. De ademhalingsmethode die Wim Hof ontwikkelde, zorgt voor meer energie, verminderd stresslevel en een verbeterde immuunrespons. De laatste pijler focus, is de basis van de andere twee pijlers. Door een sterke focus, behaal je jouw doelstellingen en ben je klaar om je eigen lichaam en geest beter te leren kennen. Door het toepassen van de methode stoom je je klaar voor de winter en voel je je sterker dan ooit.

Begin de dag met een fijne gedachte

Wat er gebeurd in je gedachten bij het opstaan, is heel bepalend voor de rest van de dag. Als je wakker wordt met nare gedachten, merk je vaak dat je dag minder fijn is. Wanneer je opstaat en meteen een moment neemt om aan fijne dingen te denken, heeft dit een hele goede werking op de rest van de dag. Je kunt bedenken waar je dankbaar voor bent, en even op de rand van je bed gaan zitten om dit momentje te nemen. Je kunt er ook voor kiezen om fijne gedachten op te schrijven. Net wat bij je past. Probeer dit een tijdje en je merkt dat het een hele positieve invloed op je geest – en daarmee je lichaam – heeft.

Lees ook:  Betalen met een pin ring

Foto header via iStock, credits: Maridav

0 comments on “5 x jezelf fysiek en mentaal klaarstomen voor de wintermaanden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *