Solliciteren via TikTok? Grote bedrijven staan al te wachten

Solliciteren via TikTok? Grote bedrijven staan al te wachten

Tegenwoordig kan je op TikTok niet alleen je beste dansmoves laten zien, maar ook solliciteren naar een baan. Steeds meer bedrijven en werkgevers zoeken naar innovatieve manieren om het sollicitatieproces te vernieuwen. Maar solliciteren via TikTok: hoe werk het precies?

Opvallend is dat er dus behoorlijk wat serieuze content op TikTok te vinden is: van tips voor je cv tot bedrijven die in een filmpje hun vacatures posten. TikTok biedt dus meer dan alleen maar entertainment. Voor wat carrière inspiratie tot bruikbaar advies en de mogelijkheid om te netwerken: je vindt het er allemaal.

Werfcampagnes op het platform

Dit betekent dat werkgevers het platform gebruiken om bijvoorbeeld stagiaires en andere werknemers op te sporen. En dit zijn niet zomaar bedrijven, maar grote namen zoals HBO, NASCAR, Target en Shopify. Ook Nederlandse bedrijven zoals supermarktketen Dirk en modemerk MyJewellery gingen al aan de slag met werfcampagnes op het platform.

Maar waarom trekt nou juist TikTok de carrièrebranche? Het grote voordeel – voor zowel werknemers als werkgevers – is dat het een speelse en jeugdige manier is van jezelf presenteren. Filmpjes zijn kort, vlot en daarom ook heel direct. Je wordt op jezelf aangewezen om je beeldmateriaal op simpele manieren te bewerken, er een muziekje onder te plaatsen en eventueel wat effecten toe te voegen. En omdat er zo veel kandidaten online te vinden zijn, blijkt het sociale media platform TikTok een handige tool.

TikTok cv

Benieuwd hoe je jouw eigen TikTok cv kan maken? Dan zijn er wel een paar zaken die je in het achterhoofd moet houden. Zorg ervoor dat je geen achternaam en persoonlijke gegevens in je video deelt met anderen – die zet je gewoon in het formulier tijdens je sollicitatie. De lengte van een TikTok is tegenwoordig tot wel 3 minuten lang, maar élke seconde telt. Weet dus van tevoren wat je wil zeggen en houd het kort maar krachtig. Voor de gevorderde TikTokker is er een breed scala aan effecten die gebruikt kunnen worden. Let wel: je begeeft je nog steeds in de professionele sfeer, hoe informeel het ook kan aanvoelen. Wees dus spaarzaam! Filters die goed van pas kunnen komen zijn bijvoorbeeld het Green Screen Filter effect (waardoor je voor een zelfgekozen achtergrond, zoals bijvoorbeeld je portfolio, je verhaal kan doen) en het Inverted Filter Effect (waardoor teksten gespiegeld zijn en weer leesbaar als je filmt met de camera op de achterkant van je telefoon).

Lees ook:  Dé gadgets om te geven (en te krijgen!) tijdens de feestdagen dit jaar

Solliciteer je toch liever op de oude manier? Maak dan gebruik van alle tips en tricks die op het platform te vinden zijn – of maak een kort introductiefilmpje, dat je als extraatje bij je old school kandidatuur toevoegt.

Foto header via iStock, credits: oatawa

0 comments on “Solliciteren via TikTok? Grote bedrijven staan al te wachten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *