Review: de Phatfour, een fat e-bike van Nederlandse bodem

Review: de Phatfour, een fat e-bike van Nederlandse bodem

De laatste tijd zag ik ze al steeds vaker in het Amsterdamse straatbeeld; de fat e-bike. Een elektrische fiets, maar dan anders. Hipper vooral, en ook stoerder. Ik zag ze zelfs bij het schoolplein van mijn dochters. Ouders die hun kids wegbrengen met een fat e-bike. Aangezien we met grote regelmaat e-bikes reviewen op Daily Cappuccino, triggerde deze type fiets mijn aandacht. Dus toen Phatfour mij benaderde om een exemplaar te testen, was mijn antwoord gelijk ‘JA’.

Wat is het nu precies?

Het begon in een Amsterdamse garage. Drie vrienden met een passie voor voertuigen en het design ervan bedachten een ontwerp voor een elektrische fiets. Met als resultaat: de fatbikes van Phatfour, stoere e-bikes met een lang zadel en dikke banden.

Een fat e-bike is dus in principe gewoon een elektrische fiets, maar dan wel anders dan die je waarschijnlijk gewend bent te zien. Hij dankt zijn naam (fat) aan het retro design met dikke banden en het stevige frame. Nice to know: een fat e-bike ziet er zwaar uit, hij weegt echter evenveel als een normale e-bike. Door de brede banden en de verende voorvork kan je makkelijk op elk wegoppervlak rijden; sneeuw, zand of tramrails. Nog een ander verschil is dat je bij een andere e-bike flink moet doortrappen om op tempo te blijven, waarbij de motor van de Phatfour het zware werk eigenlijk van je overneemt. Je hoeft alleen licht bij te trappen. Je hebt dus wel de snelheid van een e-bike, maar komt niet bezweet aan op je eindlocatie.

Lees ook:  Investeren in een bedrijfstruck: hier moet je op letten

Met de hele familie op de fiets

De Phatfour die ik een paar weken mocht testen was er een uit de FLS+ serie (zithoogte 83 cm) in de kleur ocean green. Daarnaast had ik een uitgebreide versie met onder meer een afneembare mand voorop, slotenbak, een kinderzadel aan de voorkant en een kinderzitje achterop (van het merk Qibbel 1-7 jaar). Kortom, ik kon met allebei mijn dochters op pad én ik had ook nog eens ruimte om spullen mee te nemen. Ideaal. Toen de Phatfour werd geleverd moest ik wel een klein beetje slikken van de hipheid die je tegemoet komt. Want één ding is zeker, wanneer je rondrijdt op deze e-bike krijg je gegarandeerd aandacht van mensen onderweg. Mijn dochters (4 en 5) vonden het wat leuk om op de Phatfour mee te mogen rijden. Er werd nog net niet gevochten om wie er voorop mocht zitten (toch wel de beste plek). Al rijdend met twee kids erbij op je fiets, voelt de e-bike ook prima stabiel.

De nieuwste modellen van Phatfour, de FBL+ en de FLS+ (dus ook die ik testte), hebben verder een kantelbaar stuur, een hydraulisch gedempte voorvork en een vernieuwd elektronisch systeem. Hierdoor kan de Phatfour supersnel uit de startblokken gaan. Ook handig; je blijft op snelheid.

Nog wat specs

Phatfour fietsen worden in ons eigen land vervaardigd uit hoogwaardig staal. Met de Bafang 250 Watt achterwielmotor ben je als eerste weg bij het stoplicht. En niet onbelangrijk de accu… Je kan kiezen tussen een 470Wh of optionele 630Wh accu waarmee je zo’n 40 tot 80 kilometer kan rondrijden. Een afstand die de fiets zeker waar maakt. In de tijd dat ik de Phatfour heb rondgereden heb ik slechts één keer de accu opgeladen.

Lees ook:  Zo geef je thuis een geslaagd feest

Conclusie?

De Phatfour is wat je noemt een echte lifestyle e-bike. Niet alleen door hoe hij er uit ziet (want wauw!), maar ook door hoe hij zich voortbeweegt. Alles is eigenlijk ‘smooth’ aan deze fiets. Looks, speed en een chille vibe in-één. Niet gek voor een fiets van Nederlandse makelij. Het is even een investering (de vanaf prijs is €2540,-), maar dan heb je ook zeker wat. Met een absolute meerwaarde dat je de Phatfour kan customizen zoals ie het beste in jouw levensfase van dat moment past. Thumbs up!

0 comments on “Review: de Phatfour, een fat e-bike van Nederlandse bodem

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *