Storytelling. Een term die je om de oren vliegt in de marketingwereld. Dat is niet voor niets. Storytelling is in de tijd waar wij in leven zo belangrijk geworden, omdat je een boodschap sterker overbrengt op jouw doelgroep. En het fijne is, wanneer je de storytelling van jouw onderneming on point hebt, kun je jouw authentieke en unieke bedrijf onderscheiden van de concurrentie. We nemen je mee in de do’s en dont’s van storytelling en geven je tools om jouw ‘stories’ bij de juiste persoon te krijgen.
Je doelgroep laten stilstaan bij jouw verhaal
Een van de middelen om je boodschap over te brengen op jouw klanten, is door te gaan voor een fysiek middel. We leven in een digitaal tijdperk, waar alles snel gaat. Om je doelgroep echt even stil te laten staan bij jouw boodschap, is een fysieke uiting van grote waarde. Een krachtige uiting is bijvoorbeeld flyers maken. Het voordeel van een flyer? Deze blijft vaak nog een tijd liggen bij je doelgroep. Op bureau’s, in huis, of op de keukentafel. Je creëert zichtbaarheid, en blijft top-of-mind. Een ander voordeel is dat wanneer je een potentiële klant hebt gesproken, waar je ook bent, je altijd even een flyer kunt meegeven. Maak de flyer zo persoonlijk mogelijk, passend bij de story die jij vertelt. Maar wat is nu het belangrijkste om uit te lichten in jouw persoonlijke flyer, die de doelgroep even laat stoppen met rennen? Hoe breng je het persoonlijke naar voren?
Het belang van de ‘why’
The Golden Circle van Simon Sinek is een methode om je storytelling structuur te geven, waarmee je vervolgens helderheid krijgt. Die helderheid is erg belangrijk, omdat je bij storytelling het doel niet uit het oog moet verliezen. Met storytelling kun je jouw doelgroep namelijk in het hart raken. En als je dat doet, is het dus belangrijk om precies te weten waar dat gevoel zit. De ‘waarom’ is het belangrijkst. De kern van de boodschap is altijd het ‘waarom’, gevolgd door ‘hoe’ en ‘wat’. Schrijf dit voor jezelf uit. Zo komt het persoonlijke naar voren.
Storytelling in beeld
Bij storytelling draait het niet alleen om authentieke verhalen in woorden, ook om persoonlijke beelden die jouw stories nog krachtiger maken. Vind je het lastig om te bepalen welke beelden jouw verhalen ondersteunen? Schakel de hulp in van een professional, of ga je eigen onderzoek en inspiratie op doen. Kies merken die jou inspireren en schrijf voor jezelf uit wat je raakt in hun verhaal. Waarom koop ik dit product? Waarom koop ik het product niet bij iemand anders? Welk pijnpunt raken zij bij mij? En wat triggert mij waarom ik hun oplossing zie als de juiste? Door dit soort vragen te beantwoorden, krijg je meer helderheid over waar je zelf naartoe wil met jou verhaal. De beelden die daarbij passen, schieten dan vanzelf voorbij in je hoofd, omdat je jouw verhaal voor je gaat zien. Het gaat leven. Wanneer je dit voelt, weet je dat je in de goede richting zit. En weet je dat je vooral zo door moet gaan, om het verhaal van jouw onderneming met veel liefde en kracht te wereld in te slingeren
Foto header via iStock, credits: zakokor