Review Noord e-bike: stoer en comfortabel op pad door stad en land

Review Noord e-bike: stoer en comfortabel op pad door stad en land

Noord klinkt voor veel Amsterdammers toch een beetje ver weg. Je moet immers het IJ over om er te komen. Dat vinden ze helemaal prima bij Noord, zeker als je die rit maakt met hun nieuwe e-bike. Alhoewel nieuw? Hun primeur is gebaseerd op de ruime ervaring met de huurfietsen e-bike to go. Hun stevige en praktische Noord e-bike is niet voor niets heel geliefd bij bezorgers. Wat betekent die historie voor de nieuwe elektrisch fiets van Noord? Tijd voor een test.

Als de e-bike voor je staat, zie je meteen dat je met een stoere jongen (of meisje) te maken hebt. Het unisex design straalt vooral kracht en no-nonsense uit. Ideaal om door de stad te crossen. Maar is dit model ook comfortabel als je langere afstanden fietst? Bijvoorbeeld voor mijn dagelijkse forensenrit tussen ’t Gooi en de hoofdstad?

Interessante design twist

Over de stevigheid hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken. Hoewel het design op het eerste oog vooral robuust en functioneel is, ziet de Noord er toch strak uit. Ik reed de matgrijze versie van de Noord e-bike met een fraai gele striping. Het frame is van gerecycled aluminium, waardoor het gewicht nog best meevalt. Een robuuste buis (voor de accu) en een wat fijnere, gebogen bovenbuis zorgen voor een gebalanceerd uiterlijk. Verder valt de ‘las’ bij de achterwielophanging op. Die is nodig om de aandrijfriem te vervangen. Juist dit soort details, geven dit model een interessante twist.

Extra comfort en grip

Prima natuurlijk die looks, maar hoe rijdt hij? De zit is in ieder geval heel comfortabel. Het zadel is lekker zacht en je makkelijk aan te passen in hoogte en lengte. Hierdoor zijn de verhoudingen ook voor mij (1.90m) gewoon prettig. Ik kan goed recht opzitten, wat zeker voor een langere rit een must is. De relatief dikke banden zorgen voor extra comfort en grip. Dit zijn ook nog anti-lek banden. Dus je hoeft nooit meer met je Simson bandenplaksetje aan de slag.

Lees ook:  Op autovakantie in Nederland

Fietsen op de 25 km/u grens

De combinatie van een elektromotor met drie standen (eco, normaal en hoog) en de vijf Shimano versnellingen, zorgen dat je snel accelereert. Om te voorkomen dat je in het begin flink kracht moet zetten, is het slim in een lage versnelling weg te rijden en vervolgens op te schakelen. Dat is in het begin even zoeken, maar als je het doorhebt, zoef je zo weg. De Noord e-bike is begrensd rond de 25 km/u. Als je die snelheid bereikt, merk je dat de hij iets inhoudt. Het is een kwestie van wennen om net op die grens te fietsen.

De compacte lader is ideaal

De actieradius is prima. Volgens het boekje kan je met een volle batterij in de hoogste stand 50 km fietsen. Ik kwam volgens mij net iets verder. Voor mijn rit van bijna 50 km op en neer is de Noord e-bike dus perfect. Zeker om dat je hem in zo’n drie uur alweer voor 80 procent laadt (met de accu los of gewoon in de fiets). De compacte lader is bovendien echt een pluspunt. Want als je eens wat langer wilt fietsen, past deze perfect in je tas.

Koop of flexibel abonnement

De e-bike van Noord is te koop, maar je kan ‘m ook met een abonnement gebruiken. Dat geeft je maximale flexibiliteit. Bij een defect ruilen ze ‘m meteen om en als je geen fiets meer nodig hebt, lever je ‘m gewoon weer in. Het abonnement is namelijk per maand opzegbaar. Die kans acht ik eigenlijk niet zo groot. Als je eenmaal op een Noord hebt gezeten, wil je niet anders meer. Kan je niet wachten? Je kan de Noord e-bike nu al bestellen!

0 comments on “Review Noord e-bike: stoer en comfortabel op pad door stad en land

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *