10 x tips voor een gezonde barbecue  

10 x tips voor een gezonde barbecue  

Barbecueën is heerlijk op warme zomerse avonden. Onder een afdak kun je het trouwens ook prima in de herfst en winter van de barbecue genieten. Dit zijn 10 tips om er een gezond barbecue  feestje van te maken:

1) Veel groenten op de barbecue

Groenten bevatten veel vezels, vitamines en mineralen. Denk aan vitamine C in paprika, vitamine B in asperges en kalium in knolselder. Daarom mogen deze voedingsmiddelen zeker niet ontbreken bij een gezonde barbecue.

2) Maak zelf gezonde spiesjes

Je kunt spiesjes natuurlijk kopen, maar gezonder is om ze zelf te maken van vers vlees en kruiden. Wat dacht je bijvoorbeeld van spiesjes met blokjes ossenhaas of zelfgemaakte gehaktballetjes met enkel kruiden, peper en zout? Lekker op de barbecue!

3) Combineer vers vlees met groenten

Vers vlees levert gezonde eiwitten, voedzame vetten, B-vitamines en mineralen als ijzer, zink en fosfor. Als je vers vlees combineert met groenten, dan krijg je nóg meer gezonde voedingsstoffen binnen. Maak bijvoorbeeld spiesjes van stukjes kip, champignons, paprika, ui en courgette. Gezond en lekker!

4) Serveer een salade bij de barbecue

Een gezonde barbecue kan natuurlijk niet zonder lekkere salade. Deze flower power salade levert vitamines, mineralen en vele andere gezonde plantenstoffen. Bovendien smaakt hij heerlijk knapperig bij een mals stukje vlees.

5) Garnalen op de barbecue

Van garnalen maak je de lekkerste en gezonde garnalenspiesjes. Je kunt ze naturel houden, maar met een marinade maak je ze nóg lekkerder en gezonder. Maak bijvoorbeeld een marinade van kokosolie, citroensap, knoflook, peterselie en peper en zout naar smaak.

Het enige dat je hoeft te doen, is al deze ingrediënten te mixen en de garnalenspiesjes ermee te bedekken. Zet ze vervolgens een paar uur weg, zodat de marinade goed kan intrekken. Dan is het alleen even aan beide zijden grillen en lekker genieten!

6) Gebruik een Ofyr

Een Ofyr is barbecueën, maar dan met z’n allen. Niet alleen de man die bakt, maar het hele gezin of de hele vriendengroep. Sociale contacten zijn heel gezond, dus probeer het eens.

7) Gezonde sausjes

Vergeet sausjes uit flesjes, pakjes en zakjes. Maak zelf je eigen gezonde sausjes. Dat doe je met Griekse yoghurt, extra vierge olijfolie en verse of gedroogde kruiden. Door deze ingrediënten samen te voegen en even te roeren, maak je in een handomdraai een gezond sausje voor bij de barbecue.

Verse knoflook is ideaal voor een pittige knoflooksaus en met kerriepoeder maak je gemakkelijk en snel een vers kerriesausje. Hiermee krijg je meteen gezonde voedingsstoffen binnen, want kerrie bevat het kruid kurkuma ofwel geelwortel. Hoe gezond dit is, lees je in dit artikel.

8) Vette vis op de barbecue

Vette vis levert gezonde omega 3-vetzuren, dus koop een lekker stukje zalm of makreel voor op de barbecue. Van zalm kun je met aluminimum folie een pakketje maken. Voeg wat knoflook en verse of gedroogde kruiden toe en laat langzaam garen. Om je vingers bij af te likken zo lekker!

9) Kies de juiste olie

Kokosolie van goede kwaliteit bevat gezonde verzadigde vetzuren en is dus ideaal voor een gezonde barbecue. Bovendien kan deze olie hoge temperaturen aan zonder dat er ongezonde transvetzuren ontstaan.

Extra vierge olijfolie is perfect voor salades. Deze olie levert omega 9-vetzuren, die goed zijn voor hart en bloedvaten. De olie is niet bestand tegen verhitting. Je kunt deze dan ook het beste gebruiken voor koude gerechten.

10) Gezonde drankjes erbij

Een gezonde barbecue is niet compleet zonder gezonde drankjes. Voor warme zomerse dagen is infused water ideaal. Dit maak je door vers fruit toe te voegen aan een kan gefilterd water. Aardbei, citroen en munt is een lekkere combinatie, maar verschillende soorten citrusvruchten kan ook. Denk aan sinaasappel, limoen en citroen. Enjoy!

Foto header via iStock, credits: Jelena Danilovic

Lees ook:  Hoe je met hardlopen een (creatieve) staat van ‘Runfulness’ kan bereiken

0 comments on “10 x tips voor een gezonde barbecue  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *