Review NIU MQi GT e-scooter: King of the road binnen en buiten de stad

Review NIU MQi GT e-scooter: King of the road binnen en buiten de stad

In mijn zoektocht naar het ideale vervoermiddel voor woon-werkverkeer, kwamen al diverse vervoersmiddelen voorbij. Als alternatief voor de trein en auto reed ik een speed pedelec en verschillende e-bikes. Een e-scooter is voor mij een primeur. De varianten met verbrandingsmotor vind ik niks. Sterker nog, ik heb er een hekel aan omdat ze luidruchtig zijn en stinken. Een elektrische variant, klinkt aantrekkelijker. Niet gek dan om als mijn eerste ervaring de geluidloze, maar pittige NIU MQi GT te rijden.

Review NIU MQi GT e-scooter: King of the road binnen en buiten de stad

De shop van NIU zit aan de Van Baerlestraat in Amsterdam. Een toffe en chique plek, maar ook best druk. De eerste meters op dit topmodel van NIU waren best spannend. Gelukkig voelt deze e-scooter heel stabiel. Terwijl het design wel een elegante uitstraling heeft. Het is best een zware jongen, dus je moet wel even oefenen om ‘m veilig neer te zetten. Zit je er op, dan voel je je King of the Road in Amsterdam-Zuid en ver daarbuiten.

Review NIU MQi GT e-scooter: King of the road binnen en buiten de stad

Alles wijst zich vanzelf

Als je opstapt, zit je meteen goed. De 14” wielen voelen stevig aan en de buddy seat is extra ruim. Je kan er echt makkelijk met z’n tweeën opzitten, zonder tegen elkaar aan te plakken. Eenmaal op gang – en geloof me dat gaat heel snel – staan je voeten relaxt op de brede voetenplank. Het stuur voelt goed aan en de knoppen links en rechts zijn intuïtief te bedienen. Alles wijst zich vanzelf. Het LED dashboard is lekker duidelijk en biedt je alles wat je wilt weten in één oogopslag. Hoe hard ga ik, in welke modus en hoeveel batterij is er nog over.

Lees ook:  In Hotel de Wereld (én het nieuwe restaurant Lev.) is de vrijheid te gast!

Die rijmodus is wel belangrijk. De NIU MQi GT heeft twee batterijen die een flinke Bosch elektromotor voeden. Er zijn drie standen: E-Save, Dynamic en Sport. De eerste is de besparingsstand die je thuisbrengt al je accu’s bijna leeg zijn. Om energie te besparen gaat dat in een slakkengang. Dynamic is ideaal voor de in de stad. Hiermee haal je makkelijk snelheden tussen de 40 en 50 km/h, maar het rijdt wat minder pittig.

Accu NIU

Cruise control aan en gáán

Sport is echt om sportief te rijden. Dat kan natuurlijk in de stad, maar dan moet je wel opletten. Deze stand is ideaal om snel van A naar B te komen. Bijvoorbeeld voor mijn rit tussen Amsterdam en Bussum. Je activeert de cruise control en gáán; 50 km/uur haal je dan wel. Cruise control is echt een topfunctie die kramp in je rechterpols voorkomt.

De overbrenging van de NIU MQi GT is super. Je geeft een klein beetje ‘gas’ en bent vertrokken. En omdat je amper geluid maakt, is het echt ultiem cruisen op deze e-scooter. De wendbaarheid op snelheid is perfect. Zowel in de stad – waar je vooral op de weg rijdt – als in het buitengebied, ben je cruise je relaxt door het verkeer. Door het robuuste design en het gewicht is het in het begin wel wennen om een gangetje of ander klein paadje in te sturen. Bijvoorbeeld als je ‘m in de garage of schuur wilt stallen om op te laden.

Naar de oogsttuin met de NIU Naar de oogsttuin met de NIU

Snel rijden en snelladen

Laden doe aan de scooter zelf. En als je ‘m toch buiten laat staan, haal je de accu’s er makkelijk even uit om ze binnen op te laden. De accu’s zitten onder de seat. Daar heb je wel wat extra ruimte voor de lader of een slot. Je helm moet je echter mee naar binnen nemen, daarvoor is plek. De actieradius is op papier zo’n 70 km en dat klopt ook met mijn ervaring. Eenmaal leeg heb je 3 a 4 uur nodig om op te laden. Het is wel superfijn dat de NIU MQi GT een snellader heeft. Dat scheelt je toch heel wat wachttijd.

Lees ook:  Vintage Capri e-bike zonder ontsierende motor of batterij

Hoewel ik de nodige scepsis had over de wereld van scooters, is mijn overtuiging wel iets gaan schuiven. De NIU MQi GT is een echt een comfortabel vervoermiddel in de stad en daarbuiten. Niet alleen voor de berijder die relaxt rijdt, maar zeker ook voor de mensen om je heen. Die zien je alleen voorbij zoeven, zonder je te horen of te ruiken. Win-win wat mij betreft.

0 comments on “Review NIU MQi GT e-scooter: King of the road binnen en buiten de stad

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *