Toen ik de eerste keer instapte in de Volkswagen ID4, ging er letterlijk een nieuwe wereld voor me open. Oké, dat vraagt misschien wat context. Mijn huidige wagenpark bestaat uit een Saab 900 (1993) en een Volvo V70 (2002). En hoewel ik best regelmatig auto’s test, kom ik wat betreft EV dus van ver. Maar wat is het dan een feest om de directe overbrenging van de 100% elektrische power op deze, toch niet lichte, VW ID4 te voelen. Dat smaakt naar meer!
Fraai design en lijnenspel
Aan de buitenkant heeft de grote broer van de ID3 de uitstraling van een SUV. Deze cross-over is aardig uit de kluiten gewassen. De stoere, hoge voorkant en grote wielen onderstrepen dat de ID4 een robuuste auto is. Het design en het lijnenspel geven hem een eigen karakter en voorkomen dat hij lomp oogt. De ruimtelijke uitstraling ervaar je in de auto ook. Elke plek biedt riante ruimte voor hoofd en benen. De pubers in mijn huis (178 en 185 cm) hadden niets te klagen.
Achter het stuur heb je direct zicht op alles wat je nodig heb om relaxt weg te rijden. Het is – voor mij – even wennen dat het schakelmechanisme niet in de middenconsole zit, maar rechts bij het stuur. Hierdoor heb je in het midden wel alle ruimte voor een kop koffie of ander lekkers. Starten gebeurt automatisch. Je trapt de rem in, schakelt naar D of B (als je meer energie wilt opwekken tijdens rijden) en geeft ‘gas’. Easy does it.
Dik 200 pk
Zoals gezegd is de overbrenging voor een relatief zware auto prima. Hij ligt heel goed op de weg en de dik 200 pk is voldoende om prettig te rijden. Je hebt wel verschillende standen, zoals Eco of Sport, maar heel veel verschil merkte ik daar niet bij. De bediening voor alle opties en functionaliteit doe je eenvoudig op het riante scherm boven de middenconsole. Zelfs als je ouderwetse knoppen gewend bent, werkt de bediening heel intuïtief. Of het nu gaat om het sluiten van het zonnedak of het instellen van een psychedelisch kleurtje voor het smart panel, alles werkt prettig en zoals verwacht.
Head-up display
Het dashboard zelf is functioneel. Je ziet precies wat je moet weten. Maar als chauffeur kijk je natuurlijk altijd vooruit. In dat geval is de head-up display in de vooruit een prettige toevoeging. Je voelt je al veilig in de Volkswagen ID4, maar dit soort extra’s geven je het gevoel dat je alles onder controle hebt. Weten of je nog voldoende batterij hebt, hoort daar ook zeker bij. De actieradius ligt volgens VW iets boven de 500 km. Ik kwam niet zo ver, maar alles rond de 400 km is voor mij ruim voldoende. Zeker nu de laadpalen bij mij in de buurt – en onderweg – als paddenstoelen uit de grond schieten.
Perfect voor actievelingen
Tot slot nog de laadruimte. Het is geen verrassing dat die ook ruim voldoende is. Ik had tijdens het testweekend een golf tweedaagse en het was een makkie om mijn clubs en kar in de ID4 te stallen. Juist dit soort kenmerken zeggen volgens mij alles. Deze Volkswagen ID4 is de perfecte auto voor actievelingen, jong en oud: superfunctioneel en ruim.
Vergeet bij het inladen trouwens niet dat onder de bodem van je laadruimte nog een verborgen component voor je laadkabel zit. Dat scheelt best wat gedoe als je wilt laden, zonder alle bagage uit te laden…