Hoe je je sociale leven weer oppakt post-pandemie

Hoe je je sociale leven weer oppakt post-pandemie

De pandemie heeft een flinke impact op ons sociale leven gehad. De vraag of we, na ruim een jaar in afzondering te hebben gezeten, nog wel vaardig zijn in het navigeren van afspraken, bijeenkomsten en vrijmibo’s, is daarom terecht. Is je sociale batterij op? Dan is het tijd om ‘m op te laden. Met deze tips ontpop jij je weer gemakkelijk tot sociale vlinder.

Met de aankomende versoepelingen in het vizier, wordt het langzaamaan weer mogelijk om wat meer contact met elkaar te hebben. Toch kan het nogal wennen zijn om je weer te bevinden tussen grote groepen mensen. En groot is relatief. Waar eerst koffieleuten met de buurvrouw al een stapje uit was, wordt het binnenkort weer mogelijk om vier mensen over de vloer te hebben. Het kan goed zijn dat ook dát een nieuwe uitdaging is. De 1,5 meter maatregel is nog van stand (dus je hoeft je gelukkig nog geen zorgen te maken over ongemakkelijk handen schudden of semi-knuffels), maar het is tijd om weer wat met elkaar te socializen. Hoe pak je dat aan?

1. Erken dat het niet makkelijk is

Allereerst is het belangrijk te beseffen dat het oké is als je nog een beetje roestig bent op het gebied van small talk. Zet vooral géén extra druk op jezelf (dit maakt het alleen maar erger). Houd in gedachten dat anderen er net zo last van hebben als jij. En mocht jij het toch moeilijker vinden, weet dan dat het in ieder geval niet érg is en dat het anderen niet zo opvalt als jij denkt.

Lees ook:  Mannen let op! Moederdag komt er weer aan!

2. Zet kleine stappen

Het is een goed idee om klein te beginnen. Probeer eerst je ‘contacturen’ te verhogen via sociale media, bijvoorbeeld. Zet kleine stapjes en je zal echte verbetering boeken. Het voordeel van sociale media is dat je zowel met je vrienden als met vreemden kan oefenen. Het is maar een klein berichtje!

3. Omarm de situatie

Stel je zit in een gesprek, maar weet helemaal niet meer wat je verder nog kan zeggen. Na ruim een jaar lockdowns achter de rug, heb je helemaal niet zo veel gespreksstof. Het is niet alsof je kan vertellen over die reis die je hebt gemaakt, dat éne vette concert, of dat grote feest van laatst. Je loopt dus even vast. Het beste wat je kan doen is de situatie omarmen. Het is alleen ongemakkelijk als je je er ongemakkelijk over voelt. Maak er een grapje over en de spanning verdwijnt gelijk. Hoe directer, hoe beter.

4. Stel vragen met een open einde

Een goede tip om een gesprek op gang te houden, is door open vragen te stellen. Denk aan ‘waarom’, ‘hoe’, en ‘wat als’. Als je vraagt of iemand The Queen’s Gambit een leuke serie vindt, krijg je een kort antwoord. Maar vraag waarom, wat iemand van die serie vindt, of ‘waar zou jíj de allerbeste in willen zijn’, en je geeft het gesprek de energie die het nodig heeft. Vraag naar iemands gedachten over iets, hun ervaring ermee of gevoel over – dit zijn overigens ook de leukste vragen om gesteld te krijgen.

Lees ook:  Hoe krijg je op een gezonde manier een sunkissed glow?

5. Vertel over je directe ervaring

Als je niet weet hoe je een gesprek moet beginnen, dan is de beste manier om dat te omzeilen door gewoon te vertellen. Teruggrijpend op het feit dat je misschien na een jaar in een pandemie niet zo veel te zeggen hebt, kan je beginnen door een direct luik te worden van je ervaring op dat moment. Word nieuwsgierig en attent op je omgeving! Als het briesje prettig voelt, zeg je dat. Zie je een mooie auto voorbijrijden, dan uit je dat ook. Zo schuilen er allerlei gesprek starters in de kleinste observaties. Bovendien nodig je de ander daarmee uit hetzelfde te doen.

6. Vind balans in je comfortzone

Als de spanningen hoog lopen en je je toch wat nerveus voelt, is er geen reden voor om het nóg spannender te maken door op een plek af te spreken die je eigenlijk niet zo goed kent. Dé tip voor een uitdagende balans: zie je vrienden op een nieuwe plek en onbekenden op een locatie waar je allang vertrouwd mee bent. Zo stap je voorzichtig uit je comfortzone, zonder dat het te veel eist.

7. Zeg ook ‘nee’ als je niet wilt

Een onmisbare tip: onthoud dat je ook gewoon nee mag zeggen. Je doet sociaal omdat het leuk is. Is de pret er vanaf, houd het dan ook voor gezien. Mocht je je nou op een werkborrel bevinden waar je echt niet zo snel onderuit kan komen, plan dan van te voren al iets anders in voor erna. Dan heb je altijd een reden om weg te gaan. Maar ook hier geldt: je kan altijd gaan wanneer je wilt. Daar heb je helemaal geen andere afspraak voor nodig.

Lees ook:  Angst voor corona? Zo maak je je hoofd rustig

8. Plan een activiteit

Tot slot is het een goed idee om een activiteit te plannen. Dan ben je namelijk niet alleen afhankelijk van het gesprek om een goede tijd met elkaar te hebben. Daar komt ook nog eens bij kijken dat een activiteit zorgt voor directe gesprekstof (lees de vorige tips nog eens terug: deel je directe ervaring, gevoel of ideeën). Het geeft de ontmoeting een bepaald doel, die de druk op het gesprek verlicht.

Foto header via iStock, credits: Dafinchi

0 comments on “Hoe je je sociale leven weer oppakt post-pandemie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *